Forum

Forum - Nieuws&politiek - Burgermeester achterhoek/vorden wil duitse bezetters ook herdenken.

[1] [2] [3]
Burgermeester achterhoek/vorden wil duitse bezetters ook herdenken.
Gepost door: rageakid999 gepost: 02-05-2012 04:05:38
Ik kwam thuis vandaag vanuit Amsterdam en toen ik de NOS herhaling keek schrok ik me rot.

http://nos.nl/artikel/368322-vorden-herdenkt-ook-duitsers.html

Quote De burgemeester van Bronckhorst is niet van plan om in te grijpen bij de Dodenherdenking in zijn gemeente.

In Vorden, één van de dorpen in de Gelderse gemeente, wil het Comité 4 mei bij de herdenking op het kerkhof ook stilstaan bij de dood van enkele Duitse militairen die er begraven liggen.

De plannen hebben tot beroering geleid. Niet iedereen is het er mee eens dat de soldaten van de Duitse bezetter worden herdacht. Burgemeester Aalderink kreeg vijftien boze e-mails.

Van mij heeft die er in iedergeval 1 bij.
Ik vind het argument van goede buren behoorlijk zwak, laten we wel wezen dat het niet die goede buren zijn die onder de grond liggen.
Dat zijn gaan buren meer.
Ik ga zelf jaarlijks naar de Waalsdorpoppervlakte daar excuteerde die zelfde 'goede buren' in die tijd verzetsstrijder
Door ze los te laten en op ze te jagen alsof het konijnen waren.
Als ik me bedenk dat deze helden werden omgebracht door dezelfde bezetters die ook mijn overgroot vader naar Auschwitz hebben gebracht. dan draaid me maag nu toch redelijk onderste boven.

Zeker gezien de tijd waarin we leven waarin ook vrijheid van godsdienst zo al ter discussie staat.
Maar het zal nu wel weer alles voor de macht zijn straks met de verkiezingen ik hoop alleen maar dat dit soort beslissingen de VVD lelijk in de vingerssnijd en dat de burgermeester het liefst al vandaag terug komt op z'n in mijn ogen hele verkeerde beslissing waarvan ik me afvraag waar zijn ethiek is gebleven, eigenlijk ook een beetje of die uberhaupt bezat ooit.
Gepost door: operationivo gepost: 02-05-2012 12:16:18
Kan je ALSJEBLIEFT jouw boze mailtje naar den burgervader ook hier posten?
Gepost door: slachtofferhulp gepost: 02-05-2012 17:55:17
ga je het dan copypasten ivo?
Gepost door: operationivo gepost: 02-05-2012 20:38:55
ik ga hem waarschijnlijk ingelijst boven mijn bed hangen!
Gepost door: andy gepost: 02-05-2012 20:43:39
Eigenlijk zou ik Rageakid999 moeten bannen als bescherming voor zichzelf, mijn hemel wat een fruitcake!
Gepost door: operationivo gepost: 02-05-2012 22:40:09
als je me deze bron van vermaak ontneemt dan hebben we voortaan oorlog, Andy!
Gepost door: andy gepost: 03-05-2012 08:17:41
Ik kijk wel uit!
Gepost door: gerrit gepost: 03-05-2012 16:39:10
Gepost door rageakid999 op 02-05-2012 04:05:38Ik kwam thuis vandaag vanuit Amsterdam en toen ik de NOS herhaling keek schrok ik me rot.

http://nos.nl/artikel/368322-vorden-herdenkt-ook-duitsers.html

Quote De burgemeester van Bronckhorst is niet van plan om in te grijpen bij de Dodenherdenking in zijn gemeente.

In Vorden, één van de dorpen in de Gelderse gemeente, wil het Comité 4 mei bij de herdenking op het kerkhof ook stilstaan bij de dood van enkele Duitse militairen die er begraven liggen.

De plannen hebben tot beroering geleid. Niet iedereen is het er mee eens dat de soldaten van de Duitse bezetter worden herdacht. Burgemeester Aalderink kreeg vijftien boze e-mails.

Van mij heeft die er in iedergeval 1 bij.
Ik vind het argument van goede buren behoorlijk zwak, laten we wel wezen dat het niet die goede buren zijn die onder de grond liggen.
Dat zijn gaan buren meer.
Ik ga zelf jaarlijks naar de Waalsdorpoppervlakte daar excuteerde die zelfde 'goede buren' in die tijd verzetsstrijder
Door ze los te laten en op ze te jagen alsof het konijnen waren.
Als ik me bedenk dat deze helden werden omgebracht door dezelfde bezetters die ook mijn overgroot vader naar Auschwitz hebben gebracht. dan draaid me maag nu toch redelijk onderste boven.

Zeker gezien de tijd waarin we leven waarin ook vrijheid van godsdienst zo al ter discussie staat.
Maar het zal nu wel weer alles voor de macht zijn straks met de verkiezingen ik hoop alleen maar dat dit soort beslissingen de VVD lelijk in de vingerssnijd en dat de burgermeester het liefst al vandaag terug komt op z'n in mijn ogen hele verkeerde beslissing waarvan ik me afvraag waar zijn ethiek is gebleven, eigenlijk ook een beetje of die uberhaupt bezat ooit.

Gezellig man, dagje Bronchorst is weer eens wat anders. Die ijzerbedevaart naar Ysselsteyn kennen we ondertussen wel.
Gepost door: wokkel gepost: 04-05-2012 09:19:19
Dit zet de brief van Joerie wel weer in een ander daglicht. Hier heeft dus echt niemand zin in.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3250144/2012/05/03/Mogelijk-neonazi-s-

Signalen dat neonazi's naar de jaarlijkse dodenherdenking in Vorden komen, worden door burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst (waar Vorden onder valt) serieus genomen. Hij zei vanochtend dat hij daar, na overleg met politie en het Comité 4 Mei, op is voorbereid.

Na de herdenking hebben bezoekers de vrijheid op de terugweg al dan niet langs het graf van tien Duitse soldaten te lopen. Dat programmaonderdeel veroorzaakte commotie. Desondanks is besloten het programma intact te laten. Vanwege de extra drukte is wel besloten dat het Vordens Mannenkoor blijft staan en niet bij het graf van de Duitse soldaten een lied van Mozart zingt.
Gepost door: dechaotik gepost: 04-05-2012 12:50:25
Jammer, wat een gedoe weer. Kanker nazies.

Er zijn heel veel duitsers gedwongen te vechten voor hitler zn zieke missie. Echt heel veel en die zijn net zo goed een slachtoffer van de oorlog. Waarom mogen die niet herdacht worden op 4 mei?? Alle zijn ze toch gevallen in de zelfde oorlog. Natuurlijk staan al die Joodse commitees op de achterste benen, maar wist je dat er zoon 6 miljoen joden zijn vermoord in de wo2, maar dat er 12 miljoen russen (burgers alleen dan he, tel je de militiaren dr bij op zit je bijna op de 27 miljoen) zijn afgeslacht?? Ik hoor nooit die Russen er nooit over... En toch hebben die de zwaarste klappen gehad.

Ik werk veel bij ouderen mensen, die de oorlog hebben mee gemaakt en alle zeggen dat het tijd word om de oorlog achter ons te laten en geen onderscheid meer te zien in die die zijn gevallen Alle vinden dat ''de joden'' eens uit hun lachtofferrol moet stappen. Ik vind dat ook.
Laat ik duidelijk maken dat niet iedere Jood zich in die rol zet, maar een aardig aantal wel, en helaas zijn dat de gene die je het mest hoort schreeuwen.

Ik vind het dus een prima iniatief en juist doordat er zoveel kritiek op komt, komt het dik in de media en nu ruiken die nazies weer bloed en komen zoon herdenking compleet uit zijn contexts trekken. Erg jammer als dat echt zou gebeuren...
Gepost door: wokkel gepost: 04-05-2012 13:26:15
Gepost door dechaotik op 04-05-2012 12:50:25(...) maar dat er 12 miljoen russen (burgers alleen dan he, tel je de militiaren dr bij op zit je bijna op de 27 miljoen) zijn afgeslacht?? Ik hoor nooit die Russen er nooit over... En toch hebben die de zwaarste klappen gehad.

Dat maakt me wel nieuwsgierig. Hoe vaak spreek jij Russen over de tweede wereldoorlog?
Gepost door: dechaotik gepost: 04-05-2012 15:10:48
Net zoveel als ik Joden spreek... Zelden dus, maar toch hoor je, via media bijv, veel over wat ''de Joden'' vinden van wat er allemaal gebeurt is, maar heeft iemad ooit iets gelezen/zien op tv ofzo, over het standpunt van de Russen hierin?? Ik iig niet.

Trouwens is mn broer wel in Rusland geweest en heeft daar ook met russen gesproken over wo2. Iedere familie heft wel een verhaal. Vaak hele trieste verhalen, maar mn broer gaf aan dat ze, die russen die hij erover gesproken heeft, het allemaal erg vinden, maar dat ze liever naar voren keken dan naar achteren...

Natuurlijk is dat geen goede graadmete. Er zijn miljoenen russen en hij heeft er een handjevol gesproken... Maar goed...
Gepost door: gerrit gepost: 04-05-2012 15:17:09
Zo lust ik er nog een paar, geloof overigens dat de Polen het het zwaarst te verduren hebben gehad procentueel gezien.

Bovendien staan ze er wel bij stil in Rusland. Alleen er wonen hier nu eenmaal niet zoveel Russen. (Polen overigens wel zat)

Gepost door: dechaotik gepost: 04-05-2012 16:13:43
Ik zeg toch niet dat ze er niet bij stil staan??? Alleen dat, iig die paar die me broer sprak, er anders tegenaan kijken. Heb jij wel es met Russen hierover gesproken?? Wat ik al eerder zei dat die handjevol peoples die hij geproken heeft is natuurlijk geen graadmeter voor de algehele bevolking, dus als jij meer ben ik daar zeker benieuwd naar.

Het aantal slachtoffers van etnische Polen en Poolse Joden wordt geschat op 4,9 miljoen.

Maar goed, ik bedoelde verder geen welles niettes discussie aan te gaan ofzo. Ik probeerde alleen maar aan te geven dat je geregeld verbolgen Joden op tv/internet/krant zie die altijd roepen hoe erg ze het et niet te verduren hebben gehad en godverdomme, er is een diepe krater geslagen in de Joodse gemeenschap en das natuurlijk verschikkelijk. Toch zijn er procentueel veeeel meer Russen dood gegaan, ik vraag mij gewoon af waarom je die nooit hoort.
En idd je hebt meer Polen dan Russen hier, maar die Polen hoor ik ook niet, of miss lees ik de verkeerde berichten.. kan ook natuurlijk.

Afijn, het doet niet af aan het feit dat ik denk dat het tijd word om verder te gaan. Verder te kijken.
Maar goed...

Gepost door: andy gepost: 04-05-2012 16:21:44
Die Russen en Polen zijn altijd dronken, en dus vrolijk
Gepost door: jostosti gepost: 04-05-2012 16:42:05
Ik ben het eens met dechaotik. Er zijn net zo goed een heleboel onschuldige Duitsers omgekomen in de oorlog: een heleboel burgers bij geallieerde bombardementen, maar ook inderdaad veel soldaten die simpelweg gedwongen werden in de oorlog. Mijn oudoom is als Duits soldaat overleden in de oorlog: hij kreeg een uniform aan, geweer mee en werd zo op de trein gezet naar Sint Petersburg. Nooit meer teruggekomen... en hij is daar echt niet voor zijn plezier naartoe gegaan, want hij wilde helemaal niet vechten. Alles wat er van hem over is zijn een paar brieven en foto's, zijn jeugdige lichaam is zwaar verminkt in een massagraf gepleurd en van zijn droom om een eigen bedrijfje en gezinnetje te beginnen is nooit iets terecht gekomen. Om maar even aan te geven dat het inderdaad echt niet zo zwart-wit is.

En ja, ik weet dat er veel NAZI's zijn die slechte dingen hebben gedaan in de oorlog, maar er zijn ook heel wat Nederlanders (en ook Amerikanen) die zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden. De overwinnaar schrijft de geschiedenis, en dat is in deze ook zeker gebeurd, maar een oorlog brengt altijd menselijk leed mee voor alle partijen, en echt niet alleen voor de 'good guys'. Ik denk dat het juist goed is dat we dit beseffen dat ook de Duitsers zwaar geleden hebben in de oorlog. Tweederde van hen heeft nooit op Adolf Hitler gestemd...
Gepost door: andy gepost: 04-05-2012 16:59:30
http://en.wikipedia.org/wiki/German_federal_election,_March_1933

Twee derde zeg je?

Eerder (bijna)de helft...

Gepost door: dechaotik gepost: 04-05-2012 17:14:48
43% is erg veel ja, maar dat houd nog steeds in dat er miljoenen Duitsers die NIET voor de beste man hebben gestemt. Zo democratisch is het kiessysteem niet hoor...
Gepost door: andy gepost: 04-05-2012 17:26:23
Vandaar dictatuur he
Gepost door: dechaotik gepost: 04-05-2012 18:33:40
?? Als ik je link van wiki goed begrijp waren de verkiezingen op 5 maart 1933 in een democratisch systeem gehouden hoor, pas op 23 maart 1933 kreeg hij (hitler) er een wet door heen die hem de dictator van Duitsland maakte....

Federal elections were held in Germany on 5 March 1933. The Nazis registered a large increase in votes again emerging as the largest party by far, nevertheless they failed to obtain absolute majority. Thanks to the success in the poll, the party leader Adolf Hitler - appointed Chancellor since 30 January - was able to pass the Enabling Act on 23 March, which effectively gave him the power of a dictator.

Dus, tenzij ik het niet goed begrepen heb, slaat je comment kant nog wal...
[1] [2] [3]

Dit topic is gesloten je kunt niet meer reageren.
Terug naar het Nieuws&politiek-forum.

© copyright 2002 - 2018 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Adverteren - Contact - Crew