Forum

Forum - Algemeen - Oireszene

[1] [2] [3] [4] [5]
Oireszene
Gepost door: streetpunk0i gepost: 23-10-2012 14:57:00
Twisc is een doodnormale Oi organisator/promoter die geen 'gekke' bands promoot. Dit bedoel ik dus. Er wordt gezegd dat deze organisator veel 'grauzone' concerten organiseert met bands die door Oireszene zelf betitelt zijn als grauzone en in de meeste gevallen nergens op slaat. Mensen moeten eens zelf op onderzoek uitgaan, teksten van zulke bands lezen, naar concerten gaan ipv een blog vertrouwen die lukraak dingen opschrijft.
Kan me nog herinneren dat ze ook Angelic Upstarts een keer als grauzone hebben betiteld....
Gepost door: streetpunk0i gepost: 23-10-2012 14:58:45
Gepost door hardvoorweinig op 22-10-2012 23:49:23Tja, ik denk dat Oireszene en de labels grauzone, braunzone, wel zeker een functie hebben, maar dat er veel te onvoorzichtig wordt gelabeld door het principe 'guilty by association' blind door te voeren.

Dit is dus eigenlijk wat ik bedoel..
Gepost door: streetpunk0i gepost: 23-10-2012 15:06:33
Gepost door streetpunk0i op 23-10-2012 14:57:00Twisc is een doodnormale Oi organisator/promoter die geen 'gekke' bands promoot. Dit bedoel ik dus. Er wordt gezegd dat deze organisator veel 'grauzone' concerten organiseert met bands die door Oireszene zelf betitelt zijn als grauzone en in de meeste gevallen nergens op slaat. Mensen moeten eens zelf op onderzoek uitgaan, teksten van zulke bands lezen, naar concerten gaan ipv een blog vertrouwen die lukraak dingen opschrijft.
Kan me nog herinneren dat ze ook Angelic Upstarts een keer als grauzone hebben betiteld....

Infa Riot bedoelde ik dus...net zoals Stomper 98, Perkele, The Old Firm Casuals etc en heel het Punk & Disorderly Festival...
Gepost door: hardvoorweinig gepost: 23-10-2012 16:10:28
Gepost door asozial op 23-10-2012 14:49:16@hardvoorweinig: hoe wijd verspreid is deze info over jungle fever? had gb dit kunnen weten voor hun optreden? en had de zaal supamolly die het concert organiseerde dit ook kunnen weten?

Heb ik van Oireszene, lijkt me totaal niet wijdverspreid. Verder zijn er trouwens verschillende bands die Jungle Fever heten, maakt googlen ook niet echt makkelijk (denk zelfs dat de kans bestaat dat Oireszene ze door elkaar haald). De band waar GB mee heeft opgetreden is deze rockabilly band: http://www.jungle-fever.fr. Moet natuurlijk wel rechtgezet worden als Oireszene bands door elkaar haalt en dus onterechte conclussies trekt. Iets voor jou asocial (jij kan goed Duits)?
Gepost door: hardvoorweinig gepost: 23-10-2012 16:19:25
Gepost door streetpunk0i op 23-10-2012 14:57:00Twisc is een doodnormale Oi organisator/promoter die geen 'gekke' bands promoot.

Ik weet nie hoor, Condemned 84 dan?
Gepost door: skapeople gepost: 23-10-2012 17:45:46
Zelfs een feestje van ons van een kwakel party dwaalt ergens rond op die site...wat een trieste knakkers...ach jah ...
Gepost door: gerrit gepost: 23-10-2012 21:01:26
FF terugkomen op dat jungle fever : als je een keer met condemned 84 hebt gespeeld ben je een foute band? Kom op zeg!
Gepost door: asozial gepost: 23-10-2012 22:58:21
Gepost door hardvoorweinig op 23-10-2012 16:10:28
Gepost door asozial op 23-10-2012 14:49:16@hardvoorweinig: hoe wijd verspreid is deze info over jungle fever? had gb dit kunnen weten voor hun optreden? en had de zaal supamolly die het concert organiseerde dit ook kunnen weten?

Heb ik van Oireszene, lijkt me totaal niet wijdverspreid. Verder zijn er trouwens verschillende bands die Jungle Fever heten, maakt googlen ook niet echt makkelijk (denk zelfs dat de kans bestaat dat Oireszene ze door elkaar haald). De band waar GB mee heeft opgetreden is deze rockabilly band: http://www.jungle-fever.fr. Moet natuurlijk wel rechtgezet worden als Oireszene bands door elkaar haalt en dus onterechte conclussies trekt. Iets voor jou asocial (jij kan goed Duits)?

stel het is idd zo dat oireszene verschillende bands door elkaar haalt,dan moet dat recht gezet worden. ik zal eens kijken of ik diegene van oireszene kan schrijven.

en dat is condemned84 tegenwoordig:

Condemned 84 beschreiben sich als unpolitische Band, das dies aber nicht auf die Bandmitglieder zutrifft, zeigt folgendes Interview, das Sänger Kev dem “war on the terraces“-Fanzine 1989 gab:

[…]
FZ: Wie stehts mit Politik?
Kev: Die Band Condemned 84 ist unpolitisch, die Bandmitglieder sind es nicht.
FZ: Ich dachte immer, Condemned 84 wären eine Oi! Band ohne politische Aussagen, und war deswegen erstaunt, als ich die neuen T Shirts (Condemned 84 – Rock against Communism) sah. Werden Eure Texte jetzt auch politischer?
Kev: Zunächst einmal möchte ich sagen, daß wir schon immer gegen Kommunismus waren. Die neuen Lieder sind politischer, womit ich meine, sie sind patriotischer.
FZ: Also nicht SO extrem rechts wie zum Beispiel Skrewdriver oder No Remorse?
Kev: Wir werden niemals “Nigger Out” oder so etwas spielen.
[…]1

Dieses jedoch könnten Condemned 84 ruhig machen. Schließlich haben sie diesbezüglich ihre Meinung bereits kundgetan. In Atlanta/USA weigerten sie sich im Juli 2001 beispielsweise mit den Templars zusammen zu spielen. „Man könne den rechten Fans in Europa nicht zumuten das sie mit ‚Negern‘ auf der Bühne zusammen auftreten“, hieß es von Kev. Die damaligen Emails von Kev, die der Konzertorganisator Mark Noah von GMM-Records/Anti-Heros empfing, sprechen eine deutliche Sprache. Konsequenterweise war es der rassistischen RAC-Band Condemned 84 ein Dorn im Auge, dass sie sich evtl. bei einem ihrer Auftritte die Bühne mit einem „Neger“ teilen müssen. Gemeint ist der schwarze Drummer Phil Templar, der bei Templars und Stomper 98 spielt.

als je dit als jungle fever ( in het midden latend af oireszene hier geen bands verwisselt) niet weet en dat je dan een optreden met ze doet, o.k. dan kun je dan als band niet weten. echter als je dit als jungle fever wel weet, dan ben je in mijn ogen fout bezig en sta ik achter de redenering van oireszene.

Gepost door: gerrit gepost: 24-10-2012 08:38:31
Dus vanwege een interview uit1989 waarin de band aangeeft a-politiek te zijn is iedere band die nu met condemned 84 speelt fout. Lekker kort door de bocht van die Duitser. Nu weet ik ook wel dat C84 het niet zo nauw neemt met links of rechts, maar rac band.... nou nee.

Gepost door: asozial gepost: 24-10-2012 08:47:55
zie het logo van condemned84 op de button en lees dan nog het stukje dat ze weigerden om te spelen met de templars. ik blijf van mening dat als je willens enw etens met c84 speelt erwijl je kunt weten van hun achtergrond, je niet echt goed bezig bent.
Gepost door: asozial gepost: 24-10-2012 08:53:03
ik zie nu dat de link van de button van condemned84 er niet meer staat. op de button staat een duidelijk rac-logo.

en hier nog wat leesvoer:

Im Interview des Ox-“Fanzines“ mit Mark Noah, der den US-Gig von Condemned 84 ursprünglich organisieren wollte, werden die Nazi-Vorwürfe gegen Condemned 84 sehr konkret. Das selbst umstrittene „apolitische“ Label GMM-Records vollzog bezüglich Condemned 84 eine 180° Wendung und positionierte sich gegen diese rassistischen Tendenzen.²

Welche Haltung Condemned 84 zu den Anschlägen und Pogromen auf Asylbewerber im wiedervereinigten Deutschland in den frühen 1990ern Jahren einnahmen, geht aus einem Interview mit dem rechten Fanzine Bulldog #3 aus Hohenlohe von 1993, hervor:

[...]
Bulldog: Wie denkt Ihr über die Anschläge auf Asylanten in Deutschland?
Kev (Condemned 84): Ich denke, dass so etwas früher oder später einmal passieren musste, denn viele Ausländer rufen immer Hass in der Bevölkerung hervor.
[…]³

1 Das komplette Interview ist im Naziforum thiazi.net unter http://forum.thiazi.net/showthread.php?t=1000922 http://www.ox-fanzine.de/web/itv/527/interviews.212.html
3 http://www.ox-fanzine.de/interviews/rid/527/interview-gmm_records.26.html
4 http://www.boobs-n-boots-firm.de/viewtopic.php?t=244

Dass Konzerte der Band Condemned 84 immer wieder rechte Besucher anlocken, belegen nicht zuletzt Bilder vom „unpolitischen“ Konzert in Hildesheim am 23. August 2008. Die am Eingang positionierte Konzertinfo, dass „das Tragen von politischen Symbolen und das Rufen von Parolen jeglicher Couleur zum Ausschluss der Veranstaltung führt“ war wohl mehr eine scheinheilige persönliche Absicherung des Veranstalters.

Spätestens die tolerierte Rückentätowierung eines Besuchers mit Wehrmachtpanzer und Stuka und dem Frakturschriftzug Ardennen 1945 lässt keine Zweifel mehr daran zu.

Gepost door: hardvoorweinig gepost: 24-10-2012 12:15:50
Gepost door gerrit op 23-10-2012 21:01:26FF terugkomen op dat jungle fever : als je een keer met condemned 84 hebt gespeeld ben je een foute band? Kom op zeg!

Met Condemned 84 spelen vind ik geen goeie keuze, maar je hoort mij niet zeggen dat je dan in een keer een foute band bent. Dat is dus precies waarom de term grauzone is uitgevonden. Om bijvoorbeeld aan te geven dat een band a-politiek is maar (soms tot vaak) wel in een bedenkelijke context optreedt.

Trouwens, nog even terugkerend naar Oireszene, zij typeren concerten (nadruk op concerten) als grauzone. Dat wil niet per se zeggen dat ze elke band die op dat concert optreedt een grauzone-band vinden. Maar die indruk wekken ze wel en dat vind ik over het algemeen geen goede zaak.

Het punt is dat ze hun eigen antifascistische ideaal ook geen dienst bewijzen omdat ze bands die een antifascistische boodschap hebben (bijv. Gewapend Beton) diskwalificeren.
Gepost door: hardvoorweinig gepost: 24-10-2012 12:21:25
Gepost door asozial op 23-10-2012 22:58:21stel het is idd zo dat oireszene verschillende bands door elkaar haalt,dan moet dat recht gezet worden. ik zal eens kijken of ik diegene van oireszene kan schrijven.

Goeie zaak. Het lijkt me namelijk dat dat concert van hun site gehaald moet worden.

(Trouwens ik vermoed dat net als ik, niet iedereen je Duitse teksten helemaal kan volgen)
Gepost door: aapjan gepost: 24-10-2012 18:17:10
Dus als ik dat 'grauzone' goed begrijp ben je, rechtse rakker of niet, een klootzak omdat je géén linkse rat bent?
Fijn is dat.
Gepost door: andy gepost: 24-10-2012 18:22:37
Je begrijpt het dus helemaal verkeerd...
Gepost door: aapjan gepost: 24-10-2012 20:08:16
Dan zal ik me er niet mee bemoeien.
Gepost door: sjorsje gepost: 24-10-2012 21:00:29
Jungle Fever, vette band. Geven die nog weleens showtjes?
Gepost door: asozial gepost: 24-10-2012 22:55:16
Gepost door hardvoorweinig op 24-10-2012 12:21:25
Gepost door asozial op 23-10-2012 22:58:21stel het is idd zo dat oireszene verschillende bands door elkaar haalt,dan moet dat recht gezet worden. ik zal eens kijken of ik diegene van oireszene kan schrijven.

Goeie zaak. Het lijkt me namelijk dat dat concert van hun site gehaald moet worden.

(Trouwens ik vermoed dat net als ik, niet iedereen je Duitse teksten helemaal kan volgen)

een beetje taalles kan geen kwaad
Gepost door: skapeople gepost: 24-10-2012 22:57:27
Gepost door hardvoorweinig op 24-10-2012 12:21:25

Dat hebben al vele mensen uit Duistland zelf ook geprobeerd. Een jaar of wat geleden stonden de Towerblocks nog als grauzone band bekendop deze website . Deze band moet er niks van hebben, maar deze lompe figuren van die website gaven er geen aandacht aan. Ze zetten heel veel bands op die website die niks met "grauzone" te maken hebben.

Wel hoop ik dat de mensen die deze website maken ook echt deze concerten boycotten. Dan heb ik er tenmiste geen last van deze kneusjes als ik een concert bezoek van de vele bands die hier als grau/rac band bestempeld worden. Zoals bijv stomper 98 of Perkele.

Gepost door: jelleonparole gepost: 25-10-2012 00:40:54
Gepost door asozial op 24-10-2012 08:47:55zie het logo van condemned84 op de button en lees dan nog het stukje dat ze weigerden om te spelen met de templars. ik blijf van mening dat als je willens enw etens met c84 speelt erwijl je kunt weten van hun achtergrond, je niet echt goed bezig bent.

Maar is C84 ook zelf verantwoordelijk voor die button? Iedereen met een buttonmachine kan dat ding gemaakt hebben. En dat ze weigerden met The Templars te spelen zou kunnen, maar waar komt dat verhaal vandaan? En misschien was het wel vanwege een heel andere reden? Dat iemand dat zegt betekent nog niet dat het ook klopt. Niet al te snel oordelen dus.

Neemt overigens niet weg dat C84 altijd wel een sketchy publiek trekt en zich daar naar mijn weten nooit heel duidelijk van gedistantieerd heeft. Maar goed, ben ook niet bekend met hun hele oeuvre.
[1] [2] [3] [4] [5]
Je kunt alleen reageren als je bent ingelogd.

Terug naar het Algemeen-forum.

© copyright 2002 - 2019 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Adverteren - Contact - Crew