Forum

Forum - Nieuws&politiek - Spanje probeert baskische partijen te verbieden

[1] [2] [3] [4]
Spanje probeert baskische partijen te verbieden
Gepost door: cirquedufreak gepost: 05-02-2008 13:13:32
Gepost door marnix op 05-02 om 00:25Ik ga deze zomer onderzoek doen naar de ETA en Mujahedin (als onderdeel van mijn onderzoek naar terroristische organisaties waar ik me misschien op wil gaan toespitsen)

Maarruh, om terug te komen op de beginpost. Ik ben niet zo gecharmeerd van het idee dat dit soort partijen (al dan niet met bewezen banden met de ETA) weggedrukt worden. Erg georganiseerd is de ETA zeker niet (is het iemand wel eens opgevallen dat de Spaanse overheid altijd een kopstuk van de ETA oppakt?) en juist een spreekbuis die (gedeeltelijk) tegen geweld is maar wl contact heeft met een geweldadige organisatie als de ETA lijkt me een uitstekende mogelijkheid bieden om grote problemen te voorkomen. Ik ben dan ook geen voorstander van het verbod op de Batasuna en al helemaal niet op een verbod op deze twee splinterpartijtjes.
Ik ben van mening dat als stemmen niet gehoord worden dat mensen alleen maar harder gaan schreeuwen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Hoe zou bv Ierland er aan toe zijn als Sinn Fin niet aan de onderhandelingstafel zou zijn uitgenodigd?

Deze twee partijen hebben openlijk hun steun laten zien aan de ETA (ik citeer van ongeveer een maand of 2 terug dat 1 van de representanten zei (bijna letterlijk): veel sterkte aan de mensen van de ETA). Onderhandelingen? Aznar, de vorige president, heeft al geprobeerd te onderhandelen, en dat is fataal afgelopen. Aan het begin deed ETA nog mensen aanvallen uit de politiek, maar nu pakken ze ook onschuldigen. Dt is niet de manier om te krijgen wat je wilt.
Ten tweede, we leven in een democratie. Heel leuk dat ze een land willen worden, maar Navarra wil niet bij hun horen, en het gedeelte van Frankrijk die volgens hun erbij moet heeft dikke schijt aan hun. Jammer dan, maar je kan de mensen niet dwingen om te doen wat je wilt door egoisme.
Gepost door: marnix gepost: 05-02-2008 15:40:58
Even voor de duidelijkheid: ik keur de daden van de ETA uiteraard niet goed. Sterker nog... op een paar honderd (misschien 1000?) man na in Spanje keurt niemand ter wereld die gruweldaden goed. En natuurlijk zijn moorden niet goed te praten, maar ik geloof er niet in dat geweld/ agressieve houding van de Spaanse overheid d oplossing is voor het probleem. (uiteraard is het je goed recht om daar anders over te denken, maar ik blijf vasthouden aan (ookal is dat wel totaal anders natuurlijk) aan een voorbeeld zoals in Ierland of Egypte-Isral

Eigenlijk niet precies door wat je met je tweede punt bedoelt? Je bedoelt te zeggen dat ookal wil de ETA afscheiden (incl stukje Frankrijk erbij) dat een groote deel van de inwoners van die streken helemaal niet willen afscheiden, toch?
Een uitstekend punt om over te discussieren lijkt me ipv intollerantie te kweken door je doof te houden voor welke stem dan ook.
Gepost door: trojanskins69 gepost: 05-02-2008 18:30:39
Gepost door henk-jan op 05-02 om 07:10
Gepost door trojanskins69 op 03-02 om 15:56
Gepost door henk-jan op 31-01 om 19:51Waarom ga jij dan naar kraakpanden toe?

Zo vaak zit ik ook niet in kraakpanden, maargoed

Dat zeg ik ook niet.

Slaat dus weer nergens op......
Gepost door: cirquedufreak gepost: 05-02-2008 19:47:53
Gepost door marnix op 05-02 om 15:40Even voor de duidelijkheid: ik keur de daden van de ETA uiteraard niet goed. Sterker nog... op een paar honderd (misschien 1000?) man na in Spanje keurt niemand ter wereld die gruweldaden goed. En natuurlijk zijn moorden niet goed te praten, maar ik geloof er niet in dat geweld/ agressieve houding van de Spaanse overheid d oplossing is voor het probleem. (uiteraard is het je goed recht om daar anders over te denken, maar ik blijf vasthouden aan (ookal is dat wel totaal anders natuurlijk) aan een voorbeeld zoals in Ierland of Egypte-Isral

Eigenlijk niet precies door wat je met je tweede punt bedoelt? Je bedoelt te zeggen dat ookal wil de ETA afscheiden (incl stukje Frankrijk erbij) dat een groote deel van de inwoners van die streken helemaal niet willen afscheiden, toch?
Een uitstekend punt om over te discussieren lijkt me ipv intollerantie te kweken door je doof te houden voor welke stem dan ook.

Doof te houden? Zoek goed op internet. De meerderheid van Baskenland wilt autonomie, maar niet allemaal een land (hoeft niet pers), maar bijv, volgens de onderzoeken die er zijn gedaan en de stemmen die zijn nageteld, heeft Frankrijk er gewoon schijt aan en is er maar een heeeel klein stukje van Navarra die wel bij Baskenland wilt horen, maar het grootste gedeelte niet. Klaar. Zowiezo snap ik niet dat Nationalistisch en Links bij elkaar hoort in Spanje. Gekke Spanjaarden.
Gepost door: 6spyker9 gepost: 06-02-2008 07:54:37
Ik snap niet echt wat je punt is, dat er mensen zijn die willen afscheiden en die dat niet willen? Dat is ondertussen wel duidelijk hoor.
Gepost door: bor gepost: 06-02-2008 09:31:53
de vraag is eerder hoe defenineer je een natie, en volgens mij heeft ' baskenland' net zoveel bestaansrecht als spanje.
Gepost door: marnix gepost: 06-02-2008 15:55:11
@ cirquedufreak
Volgens mij begrijp ik je niet omdat je jezelf alleen maar herhaalt, maar niets lijkt toe te voegen. (wat 6spyker6 ook zegt -> er zijn mensen die wl willen afsplitsen en (een meerderheid) die dat niet willen. Dat lijkt mij inderdaad wel duidelijk en hoeft niet verder opgezocht te worden, lijkt me?)

Ik probeer jou alleen maar te zeggen dat ik voorstander ben van een dialoog (ipv dingen verbieden) tussen overheid en de afscheidingsbeweging om zo escalatie zoveel mogelijk in te perken/ te voorkomen. Ik vrees dat het verzet eerder zal aansterken dan minderen door zo'n houding. Daar is het antwoord van jou vervolgens op "er zijn partijen die willen afsplitsen en zij die dat niet willen". Tja, dat is onderhand al wel duideljik hoor ;-) (ik ga er voor het gemak vanuit dat mijn punt ook wel duidelijk is? Mijn 'vraag' was eigenlijk of je het daar mee eens was of niet, maar dat was blijkbaar niet echt duidelijk ofzo)

Pas sinds de ETA (jaren 50?) is er sprake van links-nationalisme (geradikaliseerde studenten) in Baskenland. Daarvoor was Baskenland zr rechts-nationalistisch (met allerlei onzin over zuiver baskisch bloed blablabla) en zr katholiek.

@Bor
100% gelijk. Mja, een natie kan je op grond van bijna ALLES maken. Taal, geloof, geografische ligging, geschiedenis.... Er is altijd wel een reden te vinden die bestaansrecht zou kunnen rechtvaardigen. Alleen in Europa al zijn er om de 'raarste' redenen landen gevormd dus vind ik het nogal lastig om daar 1 richtlijn voor te nemen...
Gepost door: henk-jan gepost: 06-02-2008 16:21:43
Gepost door trojanskins69 op 05-02 om 18:30
Gepost door henk-jan op 05-02 om 07:10
Gepost door trojanskins69 op 03-02 om 15:56
Gepost door henk-jan op 31-01 om 19:51Waarom ga jij dan naar kraakpanden toe?

Zo vaak zit ik ook niet in kraakpanden, maargoed

Dat zeg ik ook niet.

Slaat dus weer nergens op......

Nee, jouw opmerking raakt kant noch wal. Ik zeg toch ook niet dat je er vaak of niet vaak heen gaat? Dat maakt geen reet uit.
Net zo dom om te zeggen dat ik negers vies vind, maar ze wel af en toe afzuig. Niet zo vaak hoor, af en toe maar.
Gepost door: marnix gepost: 06-02-2008 17:14:19
Duidelijk fan van de plottwist toen er EINDELIJK eens negerlullen bij kwamen kijken!! FAN!
Gepost door: cirquedufreak gepost: 07-02-2008 16:19:19
marnix. Ik ben het er niet mee eens, omdat de ETA geen respect heeft voor de democratie. De meerderheid wilt het niet. Jammer dan. Ik ga ook niet zeiken dat ik van Brabant een land wil maken en dat ik er Vlaanderen bij wil, want dat is gewoon bullshit.

Ten tweede, is er niet vanaf de ETA links nationalisme. In de boeken die ik heb gelezen over het spaans-nationalisme staat er toch echt dat er vanaf 1910, toen de Spaanse overheid drastische maatregelen heeft genomen tegen de anarchisten uit Barcelona, het links-nationalisme is begonnen, doordat niemand Maura wilde. In Catalunya hebben de linkse de burgesie (burguesia? Ik weet ff het nederlandse woord niet meer) afgekraakt en de Lliga Regionalista (Rechts-nationalistisch). Vanaf hier begon het links nationalisme.

En als laatste, "links" en nationalisme gaat niet samen in de theorie, het is gewoon juist afscheiding willen omdat je apart bent. Ik vind dat zowel hier links als rechts bullshit leugens verteld, dikke pik, bekijk het maar. Laatst was hier een gevecht tussen nazis en sharp-skinheads. Die nazis zeggen dat de linkse zijn begonnen, en de skinheads zeggen dat ze gewoon over straat liepen en dat ze werden aangevallen en dat er racistische opmerkingen werden gemaakt tegenover een zuid-amerikaans meisje. Dikke bullshit, ik was er zelf bij, ik heb zelf bij het gevecht gestaan en 2 AFAskinheads (die blijkbaar geen hersencellen hebben) zijn in een nazibar gegaan, hebben ze een gast geslagen, en toen kwamen alle nazis naar buiten om hun in elkaar te slaan. 1 daarvan heeft z'n vriendjes opgebeld, en gingen ze allemaal tegen elkaar vechten. Kijken of ze nu elkaar eindelijk een keer afmaken, elke keer met dat kankergezeik van hun.
Gepost door: cirquedufreak gepost: 07-02-2008 16:21:18
En ik hou me niet doof voor de stem van ieder ander. Ik heb heel veel vrienden in Baskenland en de meeste willen onafhankelijkheid, ik ben het daarmee niet eens. Als je anarchistisch bent, ben tegen vlaggen en grenzen en niet met die fucking bullshit komen, want dan weet je blijkbaar niet waar je voor staat (Hallo geschiedenis! Hallo filosofie!). Er zijn al vaker dialogen geweest tussen Aznar (was toen de president) en nu met Zapatero, die er geen fuck mee bereikt heeft en nu zijn er juist meer aanslagen geweest. Sukkels.
Gepost door: namenzijnzopassee gepost: 07-02-2008 18:58:11
godver

als ik jou zo hoor zeiken doet me dat meteen weer denken aan die reclame van zon reisbureau met palla prakkende boeren

sorry dat we zo goedkoop zijn
Gepost door: marnix gepost: 08-02-2008 07:45:54
over begin links-nationalisme -> I stand (partly) corrected wat betreft de oorsprong van links-nationalisme in Baskenland. Dat neemt niet weg dat ik 100% zeker weet dat Baskenland hl erg rechts(nationalistisch) was.

Ik zie waar je een beetje de mist ingaat. Al bij je 1e punt. Wat is democratie dan? (als ik het zo lees) "de wil van de meerderheid" volgens jou? Dat is het voor mij, en ik neem aan "de meerderheid" van alle Spaanse politici, in ieder geval al niet. (daarme zeg ik uiteraard niet dat ze dus democratisch zijn! Ik zeg dat je idee wat democratie is niet helemaal slutiend is)

Je andere punten sla je alleen maar verder door. JOUW definitie van anarchie, JOUW definitie van links, JOUW definitie van nationalisme. Dit zijn hele moeilijke begrippen!! (hallo geschiedenis?! Hallo filosofie?!)
Ik wil niet tornen aan je onbegrensde mogelijkheden, maar dat JIJ iets bullshit vindt maakt het niet goed of slecht.

Als je nationalisme nou eens rechts n links zou benaderen? Dat hoeft elkaar dan niet tegen te spreken! (misschien met jouw definities wel, maar dat is wat anders) Het spreek elkaar tegen omdat JIJ vindt dat het elkaar tegen spreekt want JIJ vindt dat het "vul maar in" betekend. Tja, als ik vind dat koffie altijd heet is en cola altijd koud dan is dat iets wat heel kort door de bocht misschien wel (heel vaak) zo is. En inderdaad heel verschillend. Op het moment dat ik niet inzie dat je koffie in de koelkast koud kan krijgen en cola in de zon warm dan zal ik nooit begrijpen dat je het ook anders kan zien (zeker niet als ik vast blijf houden aan mijn definities)

Als rechts-nationalisme ongeveer betekend dat je vindt dat jouw land en bijbehorende cultuur beter is dan alle andere.
en links-nationalisme betekend de bevrijding van je 'eigen staat' en cultuur tov een andere staat die je als het ware gevangen houdt
Dan zou je er al zijn, toch? Dan weet je precies waar je voor staat en spreekt het helemaal niet elkaar tegen. Daarnaast zijn dit echt geen hele abstracte/ rare definities.

Mijn enige punt wat ik wilde maken lijk je nog steeds niet te begrijpen. Ik zeg dus dat ik vind dat ONDANKS alle gruweldaden/ aanslagen) en ONDANKS het mislukken van eerdere toenaderingen ONDANKS (vul maar in) dat ik nog steeds voorstander ben van een open dialoog en dat ik denk/ vind dat DT de manier is om veel narigheid te voorkomen. (dat het in praktijd niet helemaal goed is gegaan snap ik ook wel)
Even heel HEEL kort door de bocht -> als de ETA iedere keer iemand vermoord die positief toenadering zoekt krijgen zij iedere keer minder steun van hun (toch al niet zo grote) achterban, internationaal krijgen ze een tik op de vingers etc. etc. Ik keur het niet goed(en dit is natuurlijk niet helemaal realistisch), maar ik schets even een scenario waarbij je als overheid je positief blijft opstellen (waar ik dus de voorkeur aan geef). Als je verbiedt en straft kweek je alleen maar meer haat en ik denk ook meer sympathie voor de ETA wat mij betreft.

Verdomme! Ik vond de negerlul juist zo'n mooi einde van dit gezeik :-(
Gepost door: henk-jan gepost: 09-02-2008 07:20:35
Mensen, we hebben het hier over Spanje. Daar ga je hooguit twee weken per jaar naar toe en af en toe eet je wat paella. Zelfs mijn spaanse neefje Manuel woont vandaag de dag gewoon in Nijmegen.
Gepost door: marnix gepost: 09-02-2008 11:03:45
An de costa del sol! "tingelingelingeling"
[1] [2] [3] [4]
Je kunt alleen reageren als je bent ingelogd.

Terug naar het Nieuws&politiek-forum.

© copyright 2002 - 2019 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Adverteren - Contact - Crew