Forum

Forum - Algemeen - Wat heb jij net gestemd?

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]
Wat heb jij net gestemd?
Gepost door: puyol gepost: 09-03-2010 19:00:39
ik wil even melden dat ik, net zoals andy, mij prima vermaak met dit topic!
Gepost door: defile gepost: 09-03-2010 19:36:39
Gepost door wokkel op 09-03-2010 18:57:29
Gepost door defile op 09-03-2010 17:48:17
Gepost door triplezero op 05-03-2010 17:06:35
Gepost door defile op 05-03-2010 13:54:20Uit principe gekozen niet te stemmen..

Nou nou wat een rebel. Je mag ook nks zeggen over de regering.

Stemmen heeft geen enkele zin wanneer het systeem niet klopt..

Hoe ga jij dat systeem veranderen dan? En waarom zou je niet alle middelen die je voorhanden hebt aanpakken om dat systeem te veranderen? Een vrij makkelijk middel is even 5 minuten vrijmaken om te stemmen. Hou je genoeg tijd over voor alle andere manieren om "het systeem" te veranderen. Wat je daar ook mee bedoeld.

In de huidige partijenpolitiek die we nu hebben stem je op de partij die jouw idealen het beste weerspiegelt. Via het stemmen worden volksvertegenwoordigers gekozen, maar ondertussen word er ook verlangt van de volksvertegenwoordigers dat ze het beste voorhebben met het volk. Daar zit precies het probleem. Omdat de wens van het volk niet altijd is wat het beste is voor het volk krijg je al snel devolgende situatie:

De volksvertegenwoordiger kiest ervoor om mee te gaan met de stem van het volk en dus te doen wat het volk wil ondaks dat het misschien niet het beste is voor het volk; of er word voor gekozen om te dat te doen waar het volk echt iets aan heeft ondanks dat de meerderheid dit misschien niet inziet en daarmee dus tegen de stem van het volk ingaat en daarmee de kans loopt zijn aanhang te verliezen.

Het probleem ligt hem dus eigenlijk bij de manier van denken van het volk zelf en dus zal het systeem alleen veranderen wanneer de manier van denken van de meeste mensen veranderd en daarbij minder egoistisch en asociaal worden.
Gepost door: triplezero gepost: 09-03-2010 19:40:12
Kortom teveel mensen stemmen VVD en die moeten gewoon opkankeren.
Gepost door: wilco gepost: 09-03-2010 21:06:44
Gepost door wokkel op 09-03-2010 18:57:29
Gepost door defile op 09-03-2010 17:48:17
Gepost door triplezero op 05-03-2010 17:06:35
Gepost door defile op 05-03-2010 13:54:20Uit principe gekozen niet te stemmen..

Nou nou wat een rebel. Je mag ook nks zeggen over de regering.

Stemmen heeft geen enkele zin wanneer het systeem niet klopt..

Hoe ga jij dat systeem veranderen dan? En waarom zou je niet alle middelen die je voorhanden hebt aanpakken om dat systeem te veranderen? Een vrij makkelijk middel is even 5 minuten vrijmaken om te stemmen. Hou je genoeg tijd over voor alle andere manieren om "het systeem" te veranderen. Wat je daar ook mee bedoeld.

ach joh, als die jongen met een joint en een blik bier in zn bed de wereld wil veranderen moet hij dat toch helemaal zelf weten!
Gepost door: embryoflip gepost: 09-03-2010 21:28:50
het is wel zo dat je op een partij stemt die samen moet regeren met partijen waar je het niet mee eens bent.
door te stemmen geef je dus een goedkeuring aan een regering die dingen gaat doen waar je het niet mee eens bent.
wanneer je niet stemt gebeurt dit niet. ik snap dus heel goed dat mensen uit principe niet stemmen.
zelf stem ik wel om een beetje invloed uit te kunnen oefenen, maar veel zal er toch niet gaan veranderen.
Punx die op de V V D stemmen gooien echt hun eigen ruiten in. De V V D heeft totaal geen sympathie voor alles waar de punkscene voor staat.
Gepost door: basblitzkrieg gepost: 09-03-2010 21:44:12
Gelukkig ben ik geen punk, en hoef ik me er dus ook niet kut over te voelen dat ik lekker VVD heb gestemd.
Gepost door: nelson gepost: 09-03-2010 21:57:56
Gepost door basblitzkrieg op 09-03-2010 21:44:12Gelukkig ben ik geen punk, en hoef ik me er dus ook niet kut over te voelen dat ik lekker VVD heb gestemd.

Baasje.. je tegendraadse, stoere houding is nou al veel te doorzichtig. Je moet wat scherper uit de hoek komen.
Gepost door: triplezero gepost: 09-03-2010 22:00:35
Als je al zo achterlijk bent VVD te stemmen zal je inderdaad vast wel grotere problemen hebben waar je je beter druk om kan maken.

Flip ik ben het niet helemaal met je eens. Door niet te stemmen heb je al helemaal geen invloed, dus zou je ook niet de partij kunnen kiezen die dan in ieder geval een beetje in de buurt van je eigen standpunten komt. De zetel die overblijft wordt gewoon verdeeld. Natuurlijk geef je met stemmen een goedkeuring (of nou ja, je geeft ze de macht, is net even anders) en mag je daarna hopen dat het goed uitpakt, het blijft altijd onzeker hoe het uiteindelijk verloopt.
Gepost door: pix gepost: 09-03-2010 22:05:42
heerlijk topic idd.
Gepost door: juggalo gepost: 09-03-2010 23:16:49
Ik stem op jamai. Of ben ik nu te laat?
Gepost door: swans gepost: 09-03-2010 23:40:09
Gepost door triplezero op 09-03-2010 22:00:35Als je al zo achterlijk bent VVD te stemmen zal je inderdaad vast wel grotere problemen hebben waar je je beter druk om kan maken.

Flip ik ben het niet helemaal met je eens. Door niet te stemmen heb je al helemaal geen invloed, dus zou je ook niet de partij kunnen kiezen die dan in ieder geval een beetje in de buurt van je eigen standpunten komt. De zetel die overblijft wordt gewoon verdeeld. Natuurlijk geef je met stemmen een goedkeuring (of nou ja, je geeft ze de macht, is net even anders) en mag je daarna hopen dat het goed uitpakt, het blijft altijd onzeker hoe het uiteindelijk verloopt.

Het zegt natuurlijk wel wat als er een lage opkomst is.
persoonlijk vind ik al die partijen vrij kansloos, en ken er geen die de moeite waard is om op te stemmen.
Gepost door: wokkel gepost: 10-03-2010 01:16:22
Gepost door swans op 09-03-2010 23:40:09
Gepost door triplezero op 09-03-2010 22:00:35Als je al zo achterlijk bent VVD te stemmen zal je inderdaad vast wel grotere problemen hebben waar je je beter druk om kan maken.

persoonlijk vind ik al die partijen vrij kansloos, en ken er geen die de moeite waard is om op te stemmen.

Dan steek je toch lekker je handen uit de mouwen? Als jouw ideeën zo geweldig zijn zal het je weinig moeite kosten om een partij op te richten waar veel mensen op willen stemmen. Toch?
Gepost door: andy gepost: 10-03-2010 06:11:46
+1
Gepost door: punkiemelanie gepost: 10-03-2010 07:53:42
Volgens mij is de kern van een moderne (Westfaalse) staat dat het soevereiniteit bezit. In een democratie draagt de bevolking haar soevereiniteit af aan een volksvertegenwoordiging. Je stemt op iemand waarvan jij denkt dat die het beste voor het land/jou is en aan de hand van de verkiezingen wordt de volksvertegenwoordiging samengesteld. Het hele idee over "het denken van het volk" dat bepaalt wat gebeurt lijkt me wat ver gezocht. Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Natuurlijk blijf je uiteindelijk één van de zeventien miljoen, maar dat is wel voor iedereen zo. Als iedereen nu eens werkelijk zou stemmen en zinnig nadenkt dan krijg je in ieder geval een volksvertegenwoordiging die beter de keuze van het land reflecteert. Daarom vind ik niet-stemmen ook zo belachelijk. Heel de dag een beetje kankeren op alles en iedereen die het niet goed doet, maar áls je dan eindelijk een mogelijkheid hebt - hoe klein dan ook - om een voorkeur te geven aan de koers van het land, dan loop je weg "want het heeft toch geen zin." Als je stemt betekent het niet dat gebeurt wat jij wilt, maar dat een volksvertegenwoordiging wordt samengesteld die gekozen is door het volk en zij bepalen uiteindelijk wat het best is voor het land.

Als het systeem slechts is, wat wil je dan? Dat elk besluit d.m.v. een referendum wordt genomen? Dat mensen die hele dagen "alles is kut" op internet zitten posten directe invloed hebben op het regeringsbeleid? Lijkt me persoonlijk ook niet heel relaxt.
Gepost door: pix gepost: 10-03-2010 10:05:00
Gepost door wokkel op 10-03-2010 01:16:22
Gepost door swans op 09-03-2010 23:40:09

Dan steek je toch lekker je handen uit de mouwen? Als jouw ideeën zo geweldig zijn zal het je weinig moeite kosten om een partij op te richten waar veel mensen op willen stemmen. Toch?

True that. Of niet klagen, of er iets aan doen.
Gepost door: ltgdaan gepost: 10-03-2010 10:10:26
Veel te zeuren weinig te klagen. Dat is een duidelijk kenmerk van een welvarende maatschappij.
Gepost door: pureandsimple gepost: 10-03-2010 10:16:21
Mooi topic! Ondanks dat ik vooral fan ben van oneliners en niet zo van onderbouwingen zelf ook maar es een duit in het zakje doen voor de niet- en VVDstemmers...

Ik denk dat een gedeelte van het probleem van het idee dat iedereen zou moeten stemmen zit bij het 'zinnig nadenken' van mensen. Het lijkt me duidelijk dat er voldoende voorbeelden aan te dragen zijn dat mensen (los van of ze nu wel of niet gaan stemmen) niet rationeel nadenken. Je kan ook niet gaan stemmen omdat je het allemaal wel best vindt en denkt dat alle campagnebeloften tijdens een coalitievorming dusdanig worden vervormd dat er toch een soort van eenheidsworst uitkomt en dat we dan lekker een beetje door het midden polderen en dat je dat wel prima vindt. Daarbij heb je het idee dat die 50/ 60% van alle mensen die wel gaan stemmen vast wel iets goeds bedenken voor wat er binnen de nationale politiek zou moeten gebeuren. Of dat je je toch niet goed/ voldoende vertegenwoordigt voelt door het systeem en daarom je onvrede op een gemakkelijke manier wilt tonen (dus door niet te gaan stemmen). Daargelaten dat de volksvertegenwoordiging natuurlijk iedereen vertegenwoordigd (dus ook die 40% die niet komt opdagen) valt het altijd wel te verdedigen dat 'niet stemmen' niet per definitie dom hoeft te zijn maar ook best onderbouwt en bewust kan zijn.

Wat betreft welke partijen al dan niet goed zouden zijn of welke 'beter' zouden zijn werkt het natuurlijk niet zo simpel als A>B, B>C dus A>C. Dat verschilt per onderwerp, moment of al dan niet in de regering (etc. etc.)
Gepost door: necdaan gepost: 10-03-2010 10:53:19
Eh Marnix,

Als je dit nou eens aan Lieshout, Wissenburg en consorten zou uitleggen, dan hoefde ik je hier niet zo vaak op de gangen te spotten!
Gepost door: pureandsimple gepost: 10-03-2010 11:57:13
PATS!!! Wordt deze 10e-jaars student even op z'n plekkie gewezen hier...
Gepost door: basblitzkrieg gepost: 11-03-2010 01:08:34
Gepost door triplezero op 09-03-2010 19:40:12Kortom teveel mensen stemmen VVD en die moeten gewoon opkankeren.

Met deze post heb ik mijn portie humor voor de week wel weer gehad.
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]
Je kunt alleen reageren als je bent ingelogd.

Terug naar het Algemeen-forum.

© copyright 2002 - 2010 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Adverteren - Contact - Crew