Revenge Of The Rock'n'Roll Monsters

12-12-02 00:00:00 / door barbiebips

Wat kun je beter doen op een zondagavond op de bank voor de tv hangen? Naar Roosje om je onder te laten dompelen in een muur van geluid. Want dat is wel het gevoel dat zal gaan overheersen vanavond. Dat weet ik vantevoren, en daar heb ik zin in! Als ik bij Roosje aankom staat er nog een behoorlijk rij buiten. Vervelend want het is snijdend koud. Ik daarentegen kan zo naar binnen, één van de voordelen als je naar een concert gaat in de tent waar je werkt. :-) Het is nog niet eens 9 uur maar de eerste band 69 Charger is al zo goed als afgelopen. Helaas, hier kan ik dus niks over zeggen. Normaal beginnen concerten in Roosje om 9 uur, dus te laat was ik eigenlijk niet!

Al wachtende op de tweede band, bier drinkend en de vele bekenden toeknikkend, kom ik in de gang Kevin Aper (The Apers) tegen. Hij vertelt dat de Revenge een idee is van Peter Pan Speedrock. Met een zooi bands het land door en gewoon lekker spelen. Iedere zaal bepaalt zelf de line-up van de avond.
Het leuke eraan vindt Kevin dat The Apers nu ook in grotere zalen spelen. Zo stonden ze in 013 in Tilburg voor 1000 man. Hij denkt dat de meeste mensen voor Peter Pan Speedrock komen maar dat geloof ik zelf eigenlijk niet zo. Ik geef toe, buiten The Apers en Peter Pan Speedrock ken ik geen van de andere bands, maar The Apers doen niet onder voor Peter Pan. Ze trekken gewoon een ander publiek.

Inmiddels, shit ik lul te veel!, is de tweede band al begonnen: Fury 161. Ik begeef me naar het podium. Op het podium staan 4 gasten met blonde pruiken. Een freakshow? The Mayhem of 60’s Albino Gutterpunk! Zo worden ze omschreven. Het klinkt goed.
Het bier smaakt ook nog steeds goed, dus daar vermaak ik me mee in afwachting van El Guapo Stuntteam uit Belgie. Wow! Dit is een rock’n’roll TGV! Een vette gitaarsound en de bass blijft het gehele optreden als een gek doordenderen. Yes…that’s what I like!. Ondertussen neem ik mezelf voor om in het midden voor het podium te blijven staan, in plaats van aan de zijkant, pal naast de PA boxen. Want behalve dat het geluid erg vet klinkt, staat het ook nog eens erg hard. Maar niet getreurd.

En passant drummer Bart en zanger/gitarist Piet van Peter Pan Speedrock nog even voor een paar vragen weten te strikken. Het hele idee van de avond is simpel: vraag een paar bevriende bands mee om een leuk feest te bouwen en maak gebruik van je bekendheid om de avond in het hele clubcircuit in Nederland te laten boeken. (Of was de eigenlijke reden om de avond te organiseren stiekem misschien toch wat Piet zei: “We hebben onderhand ook wel een beetje genoeg van elkaars koppen alleen!” Who cares?!) Een ding is zeker, het trekt veel publiek en de daarbij komende drank inname per persoon is enorm. (Ik kan dat zelf beamen…). Buiten de bands worden ook nog eens twee dj’s meegenomen om de sfeer van de avond tussen de bands door te benadrukken. Normaal heb ik het niet zo op packages, maar dit vind ik wel okee. Het is een idee van een band zelf en niet van een platenmaatschappij of boeker. Het uitgangspunt is puur rock’n’roll en wel in de breedste zin des woords. Daar kan ik me dus heel goed in vinden en om dat te onderstrepen drinken we samen nog maar….een biertje!

Op naar The Apers. Het optreden knettert van voor tot achter. Ik moet zeggen dat ik ze live stukken vetter vind dan op plaat. En dat is dus NIET negatief bedoeld! Het is gewoon een spetterende live band. En dat kan nooit negatief opgevat worden.
Afsluiter Peter Pan Speedrock is een grote orgie van geluid. Het publiek gaat en masse als een waanzinnige los en iedereen ‘beukt’ gezellig mee op de stampende, geen moment verslappende rock’n’roll machine. VET, nog maar eens gezegd. Aan hun energie is niet te merken dat ze dit jaar al 140 (!!) optredens hebben gedaan. (Dit in tegenstelling tot de automatische piloot waarop sommige bands overschakelen die veel spelen.) Maar eigenlijk…. om zoveel optredens te doen moet je ook wel 100% committed zijn, anders hou je dat absoluut niet vol. En Peter Pan is committed, met overgave bekronen zij de avond.

Ter afsluiting en om mijn oren wat te laten afkoelen, sla ik nog maar een paar biertjes achterover alvorens ik me naar huis begeef.
Revenge is sweet and tastes fine.