Noctophyle - On the streets

25-10-06 10:14:42 / door yankee / band: Noctophyle / album: Noctophyle - On the streets (2006)

Noctophyle - On the streets

Uitstekende samenwerking tussen Schotten en Hollanders

Over het algemeen ben ik niet zo weg van al die split albums. Ze zijn vaak erg kort en de namen zeggen me meestal niets. En vaak laat de kwaliteit te wensen over. Maar voor deze split maak ik graag een uitzondering. Noctophyle kende ik niet, maar muziek van eigen bodem verdient immers altijd een kans. Ze staan samen met UK Death Charge op deze split. Ook hebben ze getourd met deze jongens. Een uitstekende combinatie, blijkt.

De nummers klinken allemaal lekker strak en ondanks dat het vaak op dezelfde manier wordt uitgevoerd wordt het geen moment eentonig. Het nummer ‘Michelle Wild Anthem’ staat er twee keer op. De versie van Noctophyle klinkt echter vele malen beter dan die van UK Death Charge. Het nummer van de Schotten klinkt erg mat, ik zou het bijna saai noemen, en dat terwijl het bij onze Nederlandse jongens lekker rauw klinkt. Maar goed, het is dan ook hun eigen nummer. De anti-emo song, E.G.O. klinkt ook goed en vooral, agressief! Heerlijk! Een van de lekkerste nummers vind ik de ‘Sing Aloi Song’. Dat gaat over zingen in de kroeg. Weinig inhoud, maar een hoog meezinggehalte. Eigenlijk heeft elk album een dergelijk nummertje nodig. Het nummer Fat Mung, staat er ook twee keer op. Ook in dit geval vind ik dat Noctophyle beter werk afgeleverd heeft. De afsluiter van de cd, Rock N Roll Ain’t Dead Yet, is een nummer waarin een statement wordt gemaakt richting dance music and hip/hop. De jongens laten het duidelijk merken; Rock N Roll is springlevend!

De muziek van Noctophyle en UK Death Charge doet me sterk denken aan de stijl die Peter Pan Speedrock ook hanteert. Korte rauwe nummers die achter elkaar door razen. Het begint en ineens is het afgelopen. Nergens is er sprake van een opbouw. En daar moet je van houden. Het is niet mijn stijl, maar ik heb de cd meerdere malen met plezier geluisterd. Ik moet wel bekennen dat dit in mijn oren zelfs beter klinkt dan Peter Pan Speedrock. Een pluim voor deze twee bands. En vooral de gitarist van Noctophyle verdient alle lof! Petje af jongens!

80/100

<< Digger & The Pussycats - Watch Yr Back Bury Your Dead - Beauty and the Breakdown >>