Spam - Fight 'Em Back

24-11-06 12:48:17 / door yankee / band: Spam / album: Spam - Fight 'Em Back (2006)

Spam - Fight 'Em Back

De Utrechtse band ska/punkband SPAM! vroeg me om hun demo te recenseren. Dus bij deze! Het ceedeetje bevat 6 nummers en is in één dag opgenomen. Toen ik begon te luisteren was ik zeer aangenaam verrast. Het klinkt erg goed. Ska en punk en zelfs een vleugje reggae worden goed afgewisseld. De tempowisselingen die in vrijwel elk nummer voorkomen zorgen voor een strakke onvoorspelbare sound. Dat de zang in handen is van een zanger en een zangeres zorgt er bovendien voor dat ook de zang verrassend uit de hoek komt.

De cd begint sterk met het nummer ‘Punk as fuck all’, waarin er afgegeven wordt op de commerciële punkrotzooi en het feit dat zij de ware punkgedachte niet hanteren. Het nummer begint en raast de volle twee minuten door. Klinkt goed, klinkt kwaad. Heerlijk! Ook het nummer ‘Provocate the hate’ heeft sterke lyrics. Dit nummer gaat namelijk over vooroordelen en dat er voor veel groepen mensen weinig nodig is om een ander voor ‘raar’ of ‘vreemd’ te zien. Tegen al die mensen zeggen ze; FUCK YOU!

In de track ‘Generation bling’ zijn ze nog kwader. Nu zijn de rijken aan de beurt. Mensen over de hele wereld sterven bij bosjes terwijl de rijken zich alleen maar zorgen maken over hun mode, welzijn en hun materialisme. In dit nummer worden de muziekstijlen erg goed afgewisseld. ‘You’re fired’ is een openlijke aanklacht tegen de gevestigde orde. Vooral de staat, kerk, en het rechtssysteem moeten het ontgelden. Misschien niet het beste nummer, maar wel het meest aparte nummer vind ik, ‘Vegan antichrist’, een duet tussen Angus en Natascha. In dit nummer begint Angus steeds een zin en Natascha vult die zin aan. Door het hoge tempo van de muziek klinkt dit heel goed. En ja, de boodschap moge hier overduidelijk zijn; IF LOVE AND CARING...IS MY CRIME

THEN I'M THE VEGAN ANTICHRIST.

Al met al is dit een geslaagde demo. Ik wacht met smart op de eerst full-length cd. Enne, alle lyrics en ook de songs zelf zijn te vinden op http://www.welovespam.nl/.

<< Converge - No Heroes Various Artists - Life is pain but we're still here >>