BALZAC - The Deranged Mad Zombies (SIDE PROJECT)

02-12-06 15:25:09 / door mano-revolver / band: BALZAC / album: BALZAC - The Deranged Mad Zombies (SIDE PROJECT) (2006)

Misschien is het pech, het is in ieder geval ironisch. Gaf ik in mijn review van Zodiac's Beware On Halloween aan dat ik het jammer vond dat mijn eerste review voor punx.nl niet voor de Japanse horrorpunks Balzac is maar voor een band met dezelfde leden alleen onder een andere naam. Ook de tweede review van dit viertal (Balzac) is niet onder hun originele naam, maar weer onder een ander sideproject genaamd 'The Deranged Mad Zombies'.

Het verschil met Zodiac en The Deranged Mad Zombies is dat Zodiac wel compleet nieuwe nummers heeft uitgebracht, terwijl de 8 track tellende release van The Deranged Mad Zombies slechts re-recordings zijn van eerdere Balzac nummers, en dit is jammer.

Niet zozeer omdat het re-recordings zijn, hier heeft de band Balzac zelf ook een handje van (de eerste release in de USA en Europa was bijvoorbeeld een compilatie cd waarop elk nummer opnieuw was opgenomen), en meestal pakken die nieuwe opnames ook nog eens fantastisch goed uit, maar dat is in het geval van The Deranged Mad Zombies niet het geval. En dat doet als die-hard fan van Balzac pijn, veel pijn.

Waar is het dan fout gegaan? Het is moeilijk uit te leggen. Het is niet zozeer dat de nummers totaal verkracht zijn, maar er zit een soort ruis (opzettelijk) over de nummers heen, en net zoals ruis stoort op de televisie of tijdens een telefoongesprek, stoort het mij ook tijdens de luisterbeurten van dit album, en moet ik toch helaas mededelen dat dit album niet is geworden dat wat ik er van had gehoopt.

Gelukkig kan ik als reviewer wel in zoverre objectief blijven dat ik jullie kan mededelen dat deze cd voor de 'beginnende' fan absoluut niet de moeite waard is om op te pikken, pik een andere cd van Balzac op en laat je wegblazen, en laat je niet afblazen door dit side-project, wat duidelijk alleen voor de hardcore fans is weggelegd... en zelfs die hebben er moeite mee. Gelukkig kan ik binnenkort een volwaardige nieuwe schijf van Balzac recenseren...

01. Psyche Dungeon
02. When The Fiendish Ghouls Night Out
03. Long Way - Before The Day Goes Over The Night