Brat Pack - Demo

04-12-06 01:16:40 / door mano-revolver / band: Brat Pack / album: Brat Pack - Demo (2006)

Brat Pack - Demo

Om eerlijk te zijn check ik nog maar weinig nieuwe releases van Nederlandse bodem. Onwijs zonde natuurlijk, maar vaak kom ik toch tot de conclusie dat een buitenlandse band het beter doet. Of dit nou daadwerkelijk komt omdat de muziek beter is, of dat het door de productie van een album is voor mij een grijs gebied, en niet iets waar ik me verder in wil verdiepen. Tot ik de Brat Pack demo ten gehore kreeg.

Maar goed, nu wil je natuurlijk gelijk weten of de muziek zoveel beter is dan van buitenlandse collega bands die in hetzelfde bootje varen. Eigenlijk kan ik daar heel simpel in zijn; Nee. Maar wat verwacht je zelf? De band laat zich beinvloeden door onder andere the Rich Kids On LSD en het vroege NoFX van Mystic Records, en dat zijn toch onaantastbare bands, releases en herinneringen. Maar dit gezegd betekent natuurlijk niet dat de demo van Brat Pack slecht is, integendeel zelfs. Als ik deze demo hoor realiseer ik me eigenlijk dat ik deze snotty hardcore-punk sound teveel mis, een sound die van origine van de Amerikaanse West Coast komt, en zelfs daar tegenwoordig te weinig word gespeeld... of in ieder geval uitgebracht.

De demo bevat een zestal songs, en de verhouding van nummers onder de minuut en songs die iets over de 2 minuten klokken ligt gelijk. En of een nummer nou 48 seconden of 2 minuut en 11 seconden duurt, elke song zit technisch goed in elkaar en heeft genoeg afwisseling waardoor deze demo geen seconde verveeld. De sound is wat dat betreft net zo eigenwijs als de 'brats' op de frontcover. Een mooi eerbetoon aan de originele West Coast hardcore-punk sound!

(Geen cijfer, demo)

01. Spending Money
02. Brat Pack