BALZAC - 13 Hits From Darkism

04-12-06 01:58:10 / door mano-revolver / band: BALZAC / album: BALZAC - 13 Hits From Darkism (2006)

BALZAC - 13 Hits From Darkism

Dat 2006 een bijzonder druk jaar is geweest voor de Japanse horrorpunk formatie moge wel duidelijk zijn door de eerdere reviews die ik heb geschreven omtrent de Zodiac en Deranged Mad Zombies releases. Twee side-projects van Balzac die beide in 2006 een album hebben uitgebracht. Gelukkig hebben de mannen onder de Balzac-vaandel zelf ook niet stil gezeten, en is er naast een gloednieuw album (review hiervan zal later volgen als de Amerikaanse en/of Europese versie uit is), diverse singels en DVD releases ook nog een gloednieuwe compilatie cd uitgekomen exclusief voor de Japanse markt; 13 Hits Of Darkism.

De titel slaat op het nieuwe album Deep Blue: Chaos From Darkism II en de 2xDVD release 66 Hits From Darkism en bevat 13 Balzac klassiekers die ter gelegenheid van deze release in zijn geheel opnieuw zijn opgenomen, wat weer tot gevolg heeft dat we weer een plusje mogen zetten bij de ontelbare versies van Balzac nummers die op verschillende releases zijn verschenen.

Gaat het dan niet vervelen? Ja, af en toe wel. Voor de fans is het meer de drang van het verzamelen om een release als deze in huis te halen, dan dat je 'echt' iets nieuws te horen krijg. Helemaal als je je bedenkt dat dit album, inmiddels goed verkrijgbaar bij de importspecialist, in eerste instantie alleen te verkrijgen was op enkele shows van een Japanse tournee eerder dit jaar.

Vervelend vind ik de release in ieder geval niet, en aan de ene kant ook wel begrijpelijk. Zoals ik al zei is het album officieel voor de Japanse markt, en ondanks dat Amerika en Europa in 2003 al een 'best-of' album voor hun kiezen hebben gekregen (ter introductie van de band op deze continenten), hebben de Japanse fans nooit een best-of album gekregen, en met het 15 jarig bestaan van de band in het vooruitzicht in 2007 is dit album een mooie afsluiting van een bijzonder aangenaam tijdperk.

(Geen cijfer, compilatie)

01. Psycho In 308
02. When The Fiendish Ghouls Night Out