Persistance Tour 2006 (+ foto's)

05-12-06 13:23:02 / door ifor / concert: 03-12-06 - Persistence tour - 013 - Tilburg

Persistance Tour 2006 (+ foto's)

Op zondag 3 december jongstleden vond in een uitverkocht 013 de Persistance tour 2006 plaats. Vorig jaar werden de bezoekers in Paradiso onder andere getrakteerd op Hatebreed, Born From Pain en Agnostic Front.

Dit jaar kunnen we helemaal losgaan bij grote namen als Walls of Jericho, Terror, Comeback Kid, Madball en Sick Of It All.

Door een ongelukkig voorval komen we wat later binnen dan gepland en missen we zo de eerste drie bands. Gelukkig zijn we nog wel op tijd voor Walls of Jericho.

De meeste mensen zullen deze band voornamelijk kennen als die hardcore band (met metal invloeden) met zangeres Candace Kucsulain. Ik moet zeggen dat ze absoluut een brute strot heeft en niet onderdeed voor haar mannelijke collega zangers van die avond.

Walls of Jericho tourt om het nieuwe album ‘With devils amongst us all’ te promoten, maar gelukkig worden we ook getrakteerd op ouder werk (voornamelijk van ‘All hail the dead’). Ik moet zeggen dat het nieuwere werk een stuk beter klinkt, de band begint een eigen geluid te ontwikkelen en niet meer standaard riffjes te spelen. Het optreden was dan ook goed, hoewel het geluid wat harder kon en af en toe iets beter. De band gaat lekker los en Candace hopst energiek in haar strakke broek over het podium.

Hierna is Terror aan de beurt. Met een gigantische backdrop van het nieuwe album ‘Always the hard way’ (die lekker renaissance aandoet) achter zich geeft deze band zich net als in mei tijdens de SOTU weer 110%. De hardcorekids in de pit gaan dan ook helemaal los. Persoonlijk lijkt het me toffer de band te zien in een kleiner zaaltje maar de show van deze gasten maakt ook in de grote zaal van 013, met alle hekken en het crowdsurfverbod (waar niemand op let), behoorlijk veel indruk.

De agressieve meeschreeuw hardcore klonk goed waarbij de snelle set bestond uit de bekendste nummers als ‘Always the hard way’, ‘One with the underdogs’ en ‘Spit my rage’.

Deze band heeft vanavond weer eens laten zien de grote opkomende naam te zijn in de hardcorescene en bewees dat met de show. Logisch dus dat veel mensen voor deze band kwamen.

Comeback Kid is absoluut een opkomende naam in het genre en de band is hard bezig om zich permanent als grote naam in de hardcorescene te vestigen. Toch verbaast het me dat de band zo hoog op de bill staat; een band als Terror heeft volgens mij een grotere aanhang, wat ook wel te zien is aan de publieksreactie bij beide bands. Waar bij Terror vrijwel het hele optreden een kolkende pit te zien is, gaan bij Comeback Kid alleen de mensen helemaal vooraan tegen het hek los. Desalniettemin geeft de band zich helemaal en komt overtuigend over. De muziek is iets melodieuzer en minder hard dan de andere bands van vanavond, wat in principe wel een welkome afwisseling is. Toch maakt Comeback Kid op mij echter geen verpletterende indruk en valt de band een beetje in het niet bij wat we hiervoor gezien hebben.

Ik ben benieuwd hoe druk de eigen headline show in februari (Melkweg) gaat worden.

Madball zet in met een intro van Terminator. Beetje metalachtig en naar mijn idee heeft een band als Madball dat ook echt niet nodig. Het NY viertal heeft toch geen intro nodig?

Vanavond speelt de band een gevarieerde setlist, van nieuwe nummers van ‘Legacy’ naar de eerste videoclip ‘Down by law’ helemaal terug tot het allereerste nummer wat de band ooit schreef. En natuurlijk afsluitend met het door Hoya gebrulde ‘Hardcore pride’. De show is strak en ademt professionaliteit, deze gasten weten precies wat ze doen en de zaal gaat dan ook volledig uit zijn dak.

En ja, eindelijk begint dan de band waar we al de hele avond op wachten! Ik heb nog nooit een slecht optreden van Sick Of It All meegemaakt en ook vanavond is de band weer in topvorm. Als vanouds trappen de heren af met ‘Good looking out’, om vervolgens meteen het eerste nummer van het nieuwe album in te zetten. De nummers van ‘Death to Tyrants’ overheersen de set behoorlijk, wat ook wel te begrijpen is aangezien de band op tour is om dit album te promoten. En natuurlijk om het 20-jarige bestaan van Sick Of It All te vieren! De oude klassiekers ontbreken dan ook niet, en de zaal gaat helemaal los bij nummers als ‘Busted’, ‘Call to arms’ en ‘Step down’. Het blijft een verademing om deze band live te aanschouwen en het is absoluut niet te zien dat de heren inmiddels al een dagje ouder worden. Wat mij betreft mogen ze nog 20 jaar doorgaan! Uiteraard komt Freddy Madball nog even op het podium om een nummer mee te zingen, en ook de zangeres van Walls of Jericho is van de partij. De set wordt verassend afgesloten met ‘Goatless’, waarna we gelukkig nog mogen genieten van een toegift om vervolgens voldaan naar huis te gaan.

Hier vinden jullie de foto's!