Discharger - Our hate is justified

05-12-06 15:44:38 / door mano-revolver / band: Discharger / album: Discharger - Our hate is justified (2006)

Discharger - Our hate is justified

Inmiddels alweer het tweede album van de Amersfoortse skinhead band Discharger. Het debuutalbum Born Immortal beloofde veel goeds en zou een schok brengen in de Nederlandse Oi! scene. Is ook gebeurt, maar op de lange termijn was het toch niet de nieuwe Discipline of Badlands die in eerste instantie werd beloofd. Met het nieuwe album Our Hate Is Justified in de cd-lade begint ronde 2 voor Discharger, eens kijken hoe ze het doen...

De toon is in ieder geval al aardig gezet met de album titel 'Our Hate Is Justified'. Veel haat, iets wat in vrijwel elke songtekst centraal staat, en de enige optie die Discharger heeft voor die haat is om er tegen te vechten. Niet mentaal, maar fysiek. En dat is wat me voornamelijk stoort aan dit album, de teksten. In de bijgeleverde biografie van de band stond al vermeld dat de teksten niet al te poëtisch waren, en gewoon straight to the point over de zaken die de band ziet en voelt, maar ook daarin zijn grenzen als je het mij vraagt. De herhalingsfactoor van teksten of onderwerpen is op één album te groot, en een nummer als 'The Fuck You Bling Bling Song' loopt tegen het kinderachtige aan.

Okay, tekstueel is het dus niet top. Muzikaal wel? Ja, gelukkig wel. Geïnspireerd door streetpunk, rock & roll en stevige rock afgewisseld met een enkele akoestische track zorgen wel voor genoeg variatie, en maakt deze cd voor mij nog luisterbaar. Daarom vind ik het zo jammer dat de teksten beneden niveau zijn, want anders had ik het wel een hele aardige Oi! release gevonden, maar voor mij blijven ze nu een beetje in de middenmoot hangen, en dat is zonde, want Nederland kan wel een band gebruiken die met kop en schouder boven de rest uitsteekt.

Voor de fans van het genre is dit album duidelijk wel iets wat waarschijnlijk al in de cd-kast staat, en zullen de meeste wel 10 punten bij mijn eindcijfer optellen, maar door dit soort releases mis ik een band als Badlands alleen maar meer.

01. Intro
02. The Voice Of A New Generation
03. Our Hate Is Justified