Sniffing Glue - Red Light District

27-12-06 00:06:47 / door mano-revolver / band: Sniffing Glue / album: Sniffing Glue - Red Light District (2006)

Sniffing Glue - Red Light District

Zweden staat bekend om de degelijke kwaliteit van zijn bands. Dit schijnt vooral te maken te hebben met hoge subsidies die de Zweedse overheid over heeft voor onder andere muziek en cultuur, ik weet hier verder het fijne niet van, maar door het niveau aldaar heb ik een groot deel van mijn leven releases van Zweedse bodem gewoon blind (of is het doof?) kunnen kopen. Inmiddels doe ik dat niet meer zo snel, maar nog steeds ligt de lat van Zweedse bands erg hoog, of het nu gaat om skatepunk of streetpunk.

Na deze introductie begrijp je waarschijnlijk al dat de band Sniffing Glue, indien je ze nog niet kende, uit Zweden komt. Ik kende ze ook alleen maar van naam, wat mede komt omdat een tweetal vorige releases was uitgebracht op Helen Of Oi! Records wat vroeger weer één van de betere Oi! / streetpunk labels was uit Europa. Met de feiten dat Sniffing Glue uit Zweden komt en de vorige 2 releases op Helen Of Oi! Records waren uitgebracht was ik toch wel erg benieuwd.

En om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik was lichtelijk teleurgesteld toen ik het plaatje had afgeluisterd omdat ik er wellicht teveel van had verwacht. Sniffing Glue maakt een mix van melodieuze streetpunk met lichte ska invloeden, sing-a-long coupletten en een blaffende zang maar weet met deze combinatie op enkele tracks maar echt te overtuigen maar het gros van het album steekt niet boven de middenmoot uit, en dat is jammer. Niet alleen omdat de band op de betere nummers laat horen weldegelijk potentie te hebben, maar meer dat die kwaliteiten niet bij elk nummer terug te horen zijn, en zoiets verwacht je naar mijn mening wel als een band na 5 jaar stilliggen met een nieuwe plak op de proppen komt.

Als je een 'nieuwere' fan bent van Zweedse Oi! / streetpunk kan je deze plaat waarschijnlijk toch wel waarderen, maar je zal zelf ook op een gegeven moment tot de conclusie komen dat er toch veel betere Zweedse bands binnen die genres rondlopen en Red Light District zal dan snel ergens worden weggemoffeld in je platenbakken. Oude rotten in het vak kunnen deze plaat links laten liggen en zetten The Jinx nog eens op.

01. Red Light Decease
02. Indecent Behaviour
03. Sunday Morning Anxiety