Suck Stuff - City Rebels

29-12-06 19:37:45 / door mano-revolver / band: Suck Stuff / album: Suck Stuff - City Rebels (2006)

Suck Stuff - City Rebels

Een member van een ander forum waar ik lid van ben had het vriendelijke doch dringende verzoek of ik alsjeblieft een CD wou recenseren. Hij vond dat dit, onlangs uitgebrachte, schijfje wel wat extra aandacht kon gebruiken. Uiteraard ging ik er vanuit dat het om zijn eigen band ging, maar niets was minder waar, het ging om een Koreaanse band. De naam was... Suck Stuff.

Net als bij jou was ook mijn eerste reactie; wat een belachelijke naam. Maar goed, ze zijn niet de enige band uit het Verre Oosten die er qua band naam een potje van maken. Dat is gewoon iets waar je even doorheen moet prikken, want vaak heb je toch met extreem goede bands te maken, dit is ook het geval met Suck Stuff.

Suck Stuff is namelijk het Koreaanse antwoord op niks en niemand minder dan Rancid. Ik hoor zowel invloeden uit de begin dagen van Rancid (tevens hier en daar wat Operation Ivy invloeden) als het latere werk. Kort samengevat houd dat dus in dat je het ene moment getrakteerd kan worden op een ratelende streetpunk track, om daarna met de voetjes van de vloer te gaan op een swingende punkrock kraker. Ondanks dat de invloeden overduidelijk te horen zijn heb ik niet het gevoel met een regelrechte kopie te maken te hebben. Suck Stuff heeft weldegelijk een eigen smoelwerk en dit heeft voornamelijk met de taal te maken. Ondanks dat er een enkele track in het Engels is, en menig refrein ook in deze taal word gezongen, is het toch voornamelijk Koreaans dat uit de met whiskey bewerkte stembanden van deze mannen klinkt. Totaal niet storend, je verstaat tenslotte ook geen woord van Tim Armstrong als ‘ie aan het zingen is.

Conclusie. Mijn mede forumgenoot had gelijk. Dit is zeker een erg tof debuutalbum geworden van deze Koreaanse punkrockers, en ze verdienen inderdaad meer aandacht. De muziek is er in ieder geval naar. Klasse!

01. City Rebels
02. Days Of Youth
03. Today Is Yours