BALZAC - ZODIACxBALZAC

06-01-07 21:06:37 / door mano-revolver / band: BALZAC / album: BALZAC - ZODIACxBALZAC (2006)

BALZAC - ZODIACxBALZAC

Eigenlijk kan het natuurlijk niet. Een CD recenseren van één van je favoriete, zo niet, favoriete band. Toch ga ik het doen, sterker nog, ik heb het al eerder gedaan. Hoewel het een singel is, en ik die normaliteit weiger te recenseren als het een eigen aankoop is, maak ik voor Balzac toch een uitzondering. Zie dit dan ook niet als een recensie, maar meer als een stukje informatie over een CDtje.

Het is je misschien aan de titel al opgevallen dat het een split singel is, en dat ik het in mijn introductie alleen maar over één band heb, en niet bands. Hoewel de namen (Zodiac en Balzac) anders zijn, is de line-up van beide bands weldegelijk hetzelfde, en hebben we in feite dus gewoon te maken met één en dezelfde band. Waarom er dan een split singel word uitgebracht is mij ook een raadsel, maar leuk vind ik het wel.

Dit valt tevens te zeggen over de muziek zelf. De singel begint met de Zodiac nummers. Namelijk Dream Of The Zodiac Part 2 en Zodiac Killer Part 3. Nummers die al op eerdere releases verschenen van Zodiac verschenen, maar daarom niet minder interessant. Het nummer Dream Of The Zodiac was eerst getiteld Zodiac Killer Part 1 en stond op de extreem gelimiteerde demo waarvan er in Japan slechts 138 waren gemaakt, voor Amerika 13 en Europa 18. Later voor de officiele release, Beware On Halloween, is de titel omgedoopt tot Dream Of The Zodiac en op deze singel staat dus de 3e versie van dit nummer. Interessanter is Zodiac Killer Part 3, die niet op het debuutalbum stond maar enkel op de demo die ook ik helaas niet via de officiële weg heb kunnen verkrijgen. Dit is mijn favoriete track van Zodiac, en ik ben dan ook blij dat ik ‘em eindelijk op CD heb. Waarschijnlijk had je de link al zelf gelegd, maar de tekst en teksten van deze twee nummers zijn geïnspireerd door een serialkiller genaamd Zodiac die Amerika jarenlang in zijn greep heeft gehouden en waarvan tot op de dag van vandaag zijn identiteit onbekend is.

Balzac is inmiddels al lang geen onbekende meer in de horrorpunk en j-punk wereld, en ik ben blij om te zien dat de wereldwijde fanbase steeds groter wordt. Maken ze geen naam met hun muziek dan wel met het duizelingwekkende aantal designer toys die in samenwerking met onder andere Medicom Toys en Secret Base word uitgebracht, dan is het wel met hun kledinglijn of met het sponsoren van Japanse pro-wrestlers. Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken. Siked ben ik dan ook dat er op deze singel twee gloednieuwe songs staan. Balzac heeft er een handje van nummers opnieuw en opnieuw op te nemen en uit te brengen, het is dan ook een verademing om weer eens wat nieuws te horen. De nummers Paranoia en Hurt gaan in het verlengde verder van hun meest recente album Deep Blue: Chaos From Darkism II die volgende maand eindelijk in Europa zal verschijnen. Van de twee nieuwe nummers is Hurt mijn favoriet, het is melodieuzer en bijzonder catchy, en kan een echte Balzac classic worden.

De totale oplage van deze singel zijn 666 stuks, en is uitgebracht met vijf verschillende hoesjes. Of de oplage van alle hoesjes hetzelfde is weet ik niet 100% zeker, maar ik denk het wel. Tevens was deze CD alleen verkrijgbaar tijdens het ZODIACxBALZAC concert op 29 december jongstleden, en de laatste exemplaren zijn nog bij Shocker Worldwide verkrijgbaar. So get them while they’re hot!

(Geen cijfer, CD-singel)

01. Zodiac - Dream Of The Zodiac Pt. 2
02. Zodiac - Zodiac Killer Pt. 3