The Setup - Minister of Death

25-01-07 00:19:45 / door mano-revolver / band: The Setup / album: The Setup - Minister of Death (2007)

The Setup - Minister of Death

Donkere, onheilspellende metal/hardcore. Waar er vroeger nog releases van bijvoorbeeld The Butcher, Second Chance (NL) en Right Direction voor enige variatie in het releaseschema van Gang Style Records zorgde lijkt het tegenwoordig toch vooral om die sound te gaan. Zolang er releases als die van The Setup uitkomen is daar helemaal niks mis mee natuurlijk.

Het tweede album van deze Antwerpenaren slaat namelijk in als een bom. Als je niet beter zou weten zou je zowaar kunnen denken dat je naar een nieuwe schijf van Hatebreed aan het luisteren ben. Niet alleen de muziek is van akelig goede kwaliteit, ook qua vocalen lijkt het aardig op elkaar. Ondanks dat die vergelijking mij als eerste opviel hebben we hier absoluut niet met een kopie te maken. The Setup heeft weldegelijk een eigen smoelwerk. Dit uit zich met name via gitaristen Andries en Farael die bovenop de muur van geluid nog net dat beetje extra geven wat voor de nodige originaliteit zorgt.

Minister Of Death is dus een uitstekende metalcore plaat geworden. De pedalen worden flink ingedrukt, de band neemt gas terug waar het moet en de background vocals zitten precies waar ze moeten zitten. Ook qua verpakking is het genieten gezien de eerste persing van het album voorzien word van een gratis bonus DVD met de nodige band info, 'the making of' van het album en live materiaal van Groezrock en Pukkelpop. Fans van Hatebreed, Terror, Earth Crisis en Converge krijgen in ieder geval waar voor hun geld!

01. Post Mortem Blues
02. Kingmaker
03. Winter MP3