A Wilhelm Scream in de W2, Den Bosch

25-01-07 01:28:18 / door frank / band: A Wilhelm Scream / concert: 24-01-07 - A wilhelm scream + no trigger - W2 - Den Bosch

A Wilhelm Scream in de W2, Den Bosch
Op woensdagavond 24 januari speelden A Wilhelm Scream en No Trigger in de W2 te Den Bosch. Eindelijk weer eens een tof concert in naar mijn mening een van de beste zalen van Nederland! Reden genoeg om te gaan kijken dus.

No Trigger is label- en landgenoot van A Wilhelm Scream, en is door de band meegenomen als support op diens eerste Europese headlinetour. Ik had nog nooit van No Trigger gehoord, en volgens mij was ik niet de enige. Dat belet de band echter niet om zich vanaf de eerste noot helemaal te geven. Muzikaal ligt No Trigger in het verlengde van A Wilhelm Scream, alleen iets minder technisch. Melodieze punkrock met wat hardcore-invloeden en hier en daar zelfs een vleugje emo. Hoewel er nog niet echt veel respons uit de toch al goedgevulde zaal komt, weet de band de mensen vooraan wel te enthousiasmeren. Toch kan No Trigger mij nog niet helemaal boeien. De nummers zijn niet echt pakkend en blijven bij mij nog niet hangen. Dat zou kunnen komen doordat ik alles voor het eerst hoor, of misschien moet de band gewoon nog wat werken aan de songwriting. Vanwege het enthousiasme en de energieke set wel een leuke opener!

De laatste keer dat ik A Wilhelm Scream zag, was afgelopen jaar in het voorprogramma van Rise Against. Toen zorgde de band als support voor een kolkende Melkweg! Mijn verwachtingen voor vanavond zijn dan ook hooggespannen! Gelukkig weet de band dit helemaal waar te maken. Voor degenen die nog niet bekend zijn met deze heren: A Wilhelm Scream maakt 'metal-hardcore-punk'. Dat zegt je als lezer natuurlijk helemaal geen zak, maar de centrale elementen zijn vooral snelle drums, technische gitaarpartijen, twee- of driestemmige zang en heel veel melodie. Live is A Wilhelm Scream een must, en zo ook vanavond weer! Het tomeloze enthousiasme van de bandleden, die constant heen en weer rennen en springen, zorgt samen met de foutloze set en het geweldige geluid voor een indrukwekkend concert! Vooral de vele samenzang doet de nummers erg veel goed. Het publiek is behoorlijk enthousiast en gaat bij nummers als 'The soft sell, 'Me vs. Morrissey' en afsluiter 'The king is dead' dan ook lekker los. Dat de band halverwege het concert een fles champagne krijgt aangeboden van een paar fans, is tekenend voor de snel stijgende populariteit van A Wilhelm Scream. Deze eerste Europese tour als headliner lijkt, na getourd te hebben als support van o.a. Lagwagon en Rise Against, een doorslaand succes. A Wilhelm Scream gaat volgens mij nog veel en veel groter worden! W2 mag van mij vaker punk en hardcore neerzetten (net zoals vroeger), want ik ga met een zeer voldaan gevoel naar huis.