69 Charger - Ain't Got A Clue

28-01-07 18:08:09 / door mano-revolver / band: 69 Charger / album: 69 Charger - Ain't Got A Clue (2007)

69 Charger - Ain't Got A Clue

Nederlands bekendste band binnen het vuige punkrock 'n' roll genre is natuurlijk zonder twijfel Peter Pan Speedrock. Maar daarnaast zijn er natuurlijk ook nog een handje vol andere bands die dit soort rock 'n' roll al jaren spelen en vele releases op hun naam hebben. De band 69 Charger is er daar één van. Grappig, en misschien wat raar, is het dan ook dat ik voordat ik deze release in mijn handen gedrukt kreeg ik alleen nog maar de I've Got A Feelin' 7" EP van deze band in mijn bezit had. En hoewel ik geen die-hard fan van het genre ben dit soort punkrock toch wel kan waarderen. Ik was dan ook aangenaam verrast door de nieuwe plaat van 69 Charger.

Op het nieuwe album 'Ain't Got A Clue' staan elf nummers en ze tikken net de 28 minuten voorbij. Over het algemeen lekker vuige punkrock, maar de band put ook invloeden uit andere genres zoals country, oude blues / soul en psychedelica. De country en soul invloeden zijn voornamelijk terug te horen in de wat langere en langzamere nummers als Would Be Alright en Alright. En de psychedelica invloeden door het gitaarwerk in een aantal tracks plus het gebruik van een orgel. Laat je hierdoor echter niet afschrikken, alles past precies binnen de plaat en je hebt dan ook nooit het gevoel dat je opeens naar een uit de hand gelopen experiment van de band luistert.

Ain't Got A Clue is dan ook een bijzonder prettige luister ervaring geworden. De songs volgen elkaar in hoog tempo op en als er een keer gas terug word genomen word dit precies op tijd gedaan. Ondanks dat de fan van Peter Pan Speedrock weldegelijk 69 Charger zal waarderen hebben beide bands op muzikaal gebied eigenlijk vrij weinig met elkaar te maken en als ik al een Nederlandse band moet noemen die het best te vergelijken met 69 Charger is word dit waarschijnlijk toch Judasville. Ook zullen de fans van New Bomb Turks, Guitar Wolf, Oblivians en Los Ass Draggers aan hun trekken komen. Enige minpunt aan het album is dat de teksten niet in het boekje vermeld staan. Verder houd 69 Charger de titel 'Rock City' van hun thuisstad Eindhoven in ere en heeft Nederland er weer een garagepunk release van de bovenstaande plank bij!

01. Moonshine Blues
02. Tryin' To Forget You
03. Would Be Alright