Left For Dead - It Begins...

07-02-07 20:42:10 / door mano-revolver / band: Left For Dead / album: Left For Dead - It Begins... (2006)

Left For Dead - It Begins...

Onbekend was ik met het Amerikaanse Dr. Cyclops Records voordat ik dit album aanschafte. De naam was bekend, maar had nog nooit een release beluisterd van dit nog vrij jonge label. Voor alles moet natuurlijk eens de eerste keer zijn, en mede dankzij het gunstige prijskaartje waagde ik de gok en bestelde het debuutalbum 'It Begins...' van horrorock act Left For Dead. Het pakte gunstig uit...

Maar eerlijk is eerlijk, bij de eerste paar luisterbeurten was ik niet bepaald onder de indruk van Left For Dead. Nadat het kwartje op mijn hoofd was gevallen ben ik ook door de lichte hersenschudding spontaan vergeten waarom ik dit in eerste instantie maar 'so-so' vond. Ik ga nu niet claimen dat het album geniaal is, of dat het zich direct kan meten met de grote jongens binnen het genre, maar prettig luisteren is het zeker.

Het album is voornamelijk gevuld met mid-tempo horrorock tracks, af en toe word het pedaal iets verder ingetrapt, maar niet meer dan dat. Over het geheel heeft de hele Cd ook een behoorlijke 50's sfeer, het is moeilijk uit te leggen behalve dat de band niet vies is om andere muziekstromingen in hun sound te verwerken. Dit uit zich in korte uitstapjes naar rock 'n' roll en surf invloeden. Maar boven dit alles zet de band een goede en solide sound neer waardoor de band stevig in zijn schoenen staat.

Vocaal gezien is de vergelijking met Glenn Danzig al snel gemaakt. Bij sommige tracks klinkt zanger Johnny Demonic inderdaad ook als een Danzig kopie, maar over het algemeen zet hij toch een wat diepere stem op en doen zijn vocalen me eerder denken aan Type O Negative's Peter Steel. Tekstueel hoef je natuurlijk niks origineels te verwachten. Teksten over aliens, dood en verderf zijn niks nieuws binnen het genre, en Left For Dead doet ook geen moeite om dit ook maar te veranderen. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee en vind ik het belangrijker hoe een band dit soort teksten aan de man probeert te brengen. Left For Dead slaagt daarin met vlag en wimpel.

Ondanks dat ik in het begin wat moeite had met dit album ben ik inmiddels om. Uiteraard zijn er verbeterpunten. Zo klinken de vocalen soms wat monotoon en is er altijd ruimte voor wat meer variatie op muzikaal gebied. Maar over het algemeen heeft Left For Dead een prima debuut afgeleverd en ben ik benieuwd wat de toekomst voor deze mannen gaat brengen.

01. They Came From Outer Space MP3
02. Graveyard Hop
03. Night Of The Living Dead