Dir En Grey - The Marrow Of A Bone

15-02-07 23:56:39 / door mano-revolver / band: Dir En Grey / album: Dir En Grey - The Marrow Of A Bone (2007)

Dir En Grey - The Marrow Of A Bone

Het gaat goed met het Japanse 'Dir En Grey'. Stonden ze vorig jaar nog op de bill van de Family Values Tour die half Amerika doorkruist met namen als Korn en de Deftones, hebben ze de eerste Amerikaanse tour van 2007 er al weer op zitten en boven dit alles komt het nieuwste album 'The Marrow Of A Bone' ook nog eens uit in Europa. Ditmaal zonder extreme wachttijd. Want waar vroeger sommige Japanse releases maanden, dan niet jaren, op zich lieten wachten was het ditmaal voor de niet importerende Europese fan slechts een maandje duimen draaien. Gelukkig word het wachten ook ditmaal weer beloond.

Ook op het nieuwe album word er weer een chaotische mix van rock, metal, hardcore en melodieuzer werk neergezet. In tegenstelling tot het vorige album 'Withering To Death' lijkt deze samensmelting van genres een stuk steviger en word er een album neergezet die een stuk minder toegankelijk is dan zijn voorganger. Echter is het de voorganger die mij echt tot deze band introduceerde dus had zelfs ik de eerste paar luisterbeurten moeite met deze plaat terwijl ik best wat gewend ben! Maar wanneer deze plaat aan je begint te groeien is er ook geen ontkomen meer aan.

De muzikale mix blijft ondanks het feit dat er ook tal van Westerse bands me toch fascineren. Ondanks dat je meerdere bands terug kan horen in Dir En Grey kan je nooit zeggen dat ze op '...' lijken of '...' kopiëren. Ik kan oprecht zeggen dat de band een eigen smoel heeft die staat als een huis. Ook op vocaal gebied is zanger Kyo veelzijdig. Hij klinkt agressief en melodieus, heeft screams waar mijn longen van zouden ontploffen en kan een geluid neerzetten in combinatie met de Japanse taal die je beangstigd.

Toch zijn het de rustige, melodieuze tracks die bij mij favoriet zijn. Van de dertien tracks die dit album telt zijn dat er uiteindelijk toch nog vier geworden met 'Ryojoku No Ame' als favoriet. Niet alleen omdat het de eerste adempauze is na de vijf track tellende stoomwals waar het album mee aftrapt, ook hoe de song opbouwt naar een climax is geweldig.

Maar even serieus, wat moeten jullie hier nou mee? Als je niet bent afgehaakt bij de woorden Korn en Deftones zal Dir En Grey ook zeker niet misstaan in je muziekcollectie. Fans van chaotische hardcore zullen dit op zekere hoogte kunnen waarderen en de aanhang van experimentele crossover van de hardere genres in gitaarland kunnen hun lol hoogstwaarschijnlijk niet op met deze release. Voor J-Rock fans is dit zoete koek en voor de punks? Als je niet verder wil kijken dan 3 akkoorden (waar niks mis mee is) gewoon lekker laten liggen deze plaat! Ik zit 'em in ieder geval nog een keer op...

01. CONCEIVED SORROW
02. LIE BURIED WITH A VENGEANCE
03. THE FATAL BELIEVER