Punx.nl grotendeels gearchiveerd, lees hier verder.

Meet The Horrorpunks! #4: NIM VIND

20-02-07 18:47:40 / door mano-revolver / band: Nim Vind

Meet The Horrorpunks! #4: NIM VIND

Nim Vind is ontstaan uit de band Mr. Underhill en heeft op dit moment alleen het album Fashion Of Fear uit. Zonde want het album is in mijn ogen geniaal. Gelukkig is Nim Vind op dit moment bezig met het opnameproces van een nieuwe plaat. Ik praat met Nim Vind over zijn muziek, ideeën, het verleden, heden, de toekomst en zijn rol in de populaire Canadese rockband The Vincent Black Shadow.

Okay, laten we bij het begin beginnen. Stel jezelf eerst voor, wat doe je in het dagelijkse leven, hobbies, etc...?

Okay cool. Ik ben de 'verschrikkelijke' Nim Vind... net als de verschrikkelijke sneeuwman. Je kan de sneeuwman niet ondersneeuwen, snap je? In het dagelijkse leven ben ik muzikant die teveel binnenshuis aan diverse dingen werk en niet genoeg van het zonlicht geniet. Mijn favoriete kleur is zwart (verrast?) en mijn favoriete eten is een hamburger, hoewel ik die tegenwoordig nog amper eet. Mijn favoriete TV-show is Married With Children en mijn favoriete dag is zaterdag, wat wil je nog meer weten? Wat doe jij in het dagelijkse leven? (Niet veel, red.)

Kan je een korte historie van de band geven?

Okay, het is allemaal begonnen met een band genaamd Mr. Underhill. Ik wou muziek maken die psychedelic en raar was, maar ook erg catchy en plezierig om naar te luisteren. De band heeft twee EP's uitgebracht; Vamp en Phantasm Drive-In. In die tijd heeft de band diverse bezettingen gehad, maar het bekendst waren we in de periode toen mijn broers, Anthony en Robbie, in de band zaten. Het idee van de band was gebaseerd op muzikaliteit en songs die de fantasie van zowel schrijver als luisteraar de vrije loop zouden laten om het interessant te houden. De band heeft het vrij goed gedaan en heeft toen der tijd de aandacht getrokken van diverse major labels en beroemde lui. Maar onze advocaat heeft het eigenlijk verpest en een hoop mensen kwamen hun belofte uiteindelijk niet na. Om een lang verhaal kort te maken, de band werd een beetje ziek van al het gedraai en nam een pauze.

Toen besloot ik om de bandnaam te veranderen in mijn naam, Nim Vind, ik ging door met mijn stijl en geluid en ging alleen verder. De andere twee leden van Mr. Underhill deden dit ook en spelen nu in een andere band waar ik ook weer in speel. Nim Vind is het idee van Mr. Underhill, creatief zijn met de middelen die je hebt en je hoofd en skills gebruiken om een connectie met de luiseraar te krijgen. In tegenstelling tot het gebruiken van lamme gimmicks of een andere band te kopiëren.

Ik hoorde een Mr. Underhill demo waarop ook vrij veel Nim Vind songs te horen waren. Zijn er nog onuitgebrachte nummers uit die periode die we op toekomstige Nim Vind releases kunnen verwachten?

Er is duizelingwekkend veel materiaal van Mr. Underhill en de begin periode van Nim Vind die nog niet is uitgebracht. We waren altijd aan het opnemen. Ik heb thuis een stapel demo CD's liggen en ik heb nog meer op mijn computer staan. Ik beschouw deze nummers niet als 'niet te gebruiken'. De muziek is geschreven met de intentie om het uiteindelijk fatsoenlijk op te nemen en uit te brengen, maar je moet keuzes maken. Ik ben altijd bezig met het schrijven van nieuwe muziek en het uitwerken van ideeën, het is als een therapie voor mij. Als ik het niet doe word ik gek. Maar om je vraag verder te beantwoorden; de nummers van Mr. Underhill die ik wou uitbrengen zijn uitgebracht op het eerste Nim Vind album. Het nieuwe album wat er aan gaat komen is met uitzondering van één track na geheel gevuld met nieuwe nummers.

Ik kijk erg uit naar het nieuwe album. Hoe verloopt het opnameproces en word deze plaat net zo gaaf als 'Fashion Of Fear'?

Ik werk op dit moment erg hard aan het nieuwe album. Om het nog gekker te maken, ik zit op dit moment in de studio! Ze zijn in een andere ruimte bezig om de drums van één van de tracks op te nemen. Het klinkt erg tof. En ja, ik hoop dat deze net zo goed gaat worden als Fashion Of Fear, misschien zelfs beter? Ik weet het niet.

Ik hou van Fashion Of Fear. Het is een collectie van nummers die mij erg dierbaar zijn, en het doet me goed dat er mensen zijn die het tof vinden om er naar te luisteren. Dat is uiteindelijk toch wat een artiest wil, mensen die hun werk waarderen. Ik maak uiteraard in eerste instantie muziek voor mezelf en dan hoop je maar dat mensen het leuk vinden en het een plaats in hun leven geven. Als ik iemand kan inspireren om iets te doen waar ze van houden of om geven dan is het het allemaal dubbel en dwars waard.

Maar over het nieuwe album. Het word absoluut een Nim Vind album, wat moet ik anders zeggen? Ik probeer als niets anders dan als mijzelf te klinken. Als mensen het horrorpunk, cabaret, dans of punk vinden vind ik het best. Het maakt mij persoonlijk niet uit wat voor label ik krijg. Persoonlijk vind ik dat dit album meer als 'mij' klinkt dan ooit te voren. Het is opnieuw een mooie verzameling van nummers geworden waar ik veel om geef en als de luisteraar dat ook gaat doen is dat alleen maar fantastisch.

Klicken für Bild in voller GrösseJe had me al eerder verteld dat het nieuwe album 'vreemd / raar' is, waarom? Wat is de titel van het album en kan je al wat songtitels noemen?

Het is raar omdat ik raar ben en mijn muziek vreemd is. Eigenlijk is het een bizarre verzameling van catchy nummers geworden. Het gaat over het overleven in de muziekindustrie. Het verkeerde beeld dat het vandaag de dag met zich meebrengt en over het eerlijk tegen jezelf blijven in een tijdperk waar niets eigenlijk nog uitmaakt. Ik geloof dat we een tijdperk naderen waar het economisch streven, rampen en gierige bazen een staat maken waarin iedereen moet geloven dat het 'ieder voor zich en God voor ons allen' is. We zijn een kapzeilend schip waar de mens bereid is om over elkaar heen te klimmen waardoor een ander verdrinkt zolang men zelf maar blijft drijven. We doen het ons zelf aan terwijl het niet eens nodig is. Als de mensen ingrijpen en zichzelf organiseren kunnen we samen de individuele waarde van de mens verhogen. We moeten stoppen met het denken als mieren zoals bazen dat ons graag zien doen. Die willen niets meer dan een groep domme werkers die er niet bij stil staan dat ze 'misbruikt' worden. Voor hun zijn wij niet meer dan nummers die hun status verhogen. Zij willen dat we naar het werk komen en na het werk thuis de TV aanzetten om naar hun nieuws te luisteren op de manier zoals hun het willen vertellen, dan gaan we naar bed en de volgende ochtend worden we weer wakker tot aan de dag dat we dood gaan. Tijdens dit klote proces willen ze dat we schulden opbouwen omdat we boven onze standaard leven. Zo kunnen hun weer rente incasseren en nemen ze langzaam maar zeker een manier om eigen welvaart op te bouwen weg. Met welvaart telt je mening en dit willen ze niet. Ze willen dat we gehoorzamen en betalen. Ze willen dat we onze mond houden, werken, betalen en doen wat hun zeggen, zoals werkmieren. Als mieren het water willen oversteken sturen ze eerst de werkmieren het water in zodat die verdrinken. Alle dode werkmieren vormen een stapel die boven het waterniveau uitsteekt zodat de koningin en de rest van de mieren kan oversteken. Wil jij zo leven? Ik niet. Leven om te werken voor iemand die niet om mij of om mijn familie geeft, naar een oorlog gestuurd worden, gebruikt worden tot mijn dood en belasting betalen om hun levensstijl te betalen dat is niets voor mij.

Wat muziek betreft. Van muzikanten word constant verwacht dat ze touren tot ze compleet uitgeblust zijn, dan worden ze van het label gedropt en is er niets anders dan een toekomst bij de lokale Burger King. Waarom moeten labels zoveel van de artiesten afpakken? De artiesten zijn degene die het moeten maken. Deals worden getekend terwijl bands nog van een uitkering leven. Artiesten zijn meer waard dood dan levend, waarom is dit? Ik zeg dat we op moeten staan en onze eigen labels moeten oprichten en de industrie overnemen die in feite van ons was om mee te beginnen. Fuck die lui in hun driedelige pak. Zij zijn degene die overgeproduceerde acts uitbrengen die zuigen en de muziek kapot maken. Zij zijn degene die artiesten verleiden om de producer van het label te gebruiken die de atmosfeer en persoonlijkheid van een band vernietigen en materiaal produceren wat gemakkelijk en goedkoop voor labels is om te promoten en geld aan te verdienen. Geld dat de artiesten vaak nooit ziet. Ik weiger een slaaf te zijn, ik verhonger nog liever dan dat ik aan integriteit moet inleveren.

Maar terug naar het album. De titel is 'The Stillness Illnes'. Stillness Ilness is een ziekte die vaak geassocieerd word met iemand die verdwaald is geraakt op zee en dan land vind. Het is een bewegingziekte waarbij je het gevoel heb nog steeds in zee te zijn terwijl je op land ben. Er word gezegd dat mensen die aanspoelen er gek van kunnen worden. Het is tevens een titel die ook letterlijk te vertalen is. Gek worden van het constante stilstaan. Gemaakt zijn om te wachten en wachten tot je er gek van word. Zoals iemand in een gevangeniscel of iemand die die alleen is op een verlaten eiland.

100_7030.JPGZal The Stillness Illnes weer worden uitgebracht door Fiend Force Records?

Ik weet het nog niet. Hoewel ik ben benaderd met enkele fantastische aanbiedingen. Ik ben aan het praten met diverse mensen over het uitbrengen van het nieuwe album. We zullen zien waar het schip strandt. Op mijn website kan je deze ontwikkeling in ieder geval in de gaten houden.

Komt er een promotie tour door Europa?

Spoedig inderdaad! Ik heb een aantal aanbiedingen gekregen en als deze gaan uitkomen met mijn schema zal ik snel weer door Europa gaan touren.

Laatste keer dat je in Europa speelde zag ik je in Duitsland in een uitverkochte zaal. Een week later speelde je vlakbij mijn thuisplaats en de club was bijna leeg. Maak je je daar zorgen over of hoort dat er gewoon bij als je in een band speel?

Dat hoort er gewoon bij denk ik. Je moet als band touren, touren en nog eens touren om een sterke en loyale fanbasis te creëren. Ik probeer dit ook allemaal op de echte muzikanten manier te doen. Ik promoot mijn eigen band met albums die ik zelf produceer en opneem. Ik hou de muziek aan mijn ideeën, ik bekostig het opnameproces zelf en ik tour met mijn eigen budget. Op die manier is alles wel wat onzekerder voor mij omdat ik niet weet wat ik kan verwachten, maar ik leef wel mijn leven op mijn manier en ik verhoer mijzelf niet aan een maatschappij waar ik de restjes krijg. Als ik al restjes moet eten, zijn het de restjes die ik zelf verdient heb en in dat opzicht is het een feestmaal.

Ook las ik iets over een 7" EP met wat demo materiaal?

Klopt, we zijn op dit moment bezig met het artwork en de tracklisting. Voor zover zal de 7" de originele demo versie van 'Like A Guilloteen' bevatten en een live versie van het nummer 'In The Night', waar de studio versie van op het Fashion Of Fear album staat. Ook zal er een track of twee van de laatste Mr. Underhill opname sessie op staan, inclusief een nummer wat we toen der tijd op hadden genomen waar EMI de soundtrack voor verzorgde. Ik geloof niet dat de film ooit uit is gekomen, maar het nummer is super dus ik zit er aan te denken om deze er ook op te zetten. De EP komt in ieder geval in de nabije toekomst uit.

Met wie zou je het liefst een split album / singel opnemen?

David Bowie.

Jullie komen uit Canada. Hoe staat de muziekscene er voor daar?

O Canada... zoals het nummer gaat. Canada is gemaakt op productie en toerisme. We hebben veel pure producten die een groot deel uitmaken van onze export en productie. We hebben ook prachtige landschappen voor het toerisme. Als je een plek zoekt om te skiën of om olie te boren, hout te hakken of om te vissen dan is Canada het land bij uitstek voor je. Maar als je grenzen wilt verleggen van kunst of muziek en mensen ontdekken die dit doen dan is Canada niet de plek om te zijn.

Mensen hier hebben de neiging om af te wachten wat er in Amerika en Europa gebeurt. De weinige major labels die Canada kent tekenen acts die klinken als gevestigde en bekende Amerikaanse of Europese acts en dat is het. Relevante indie labels zijn hier niet te vinden. Dit betekent niet dat Canada geen mensen kent die naar toffe muziek willen luisteren. Shows doen het goed hier als mensen er lucht van krijgen. Mr. Underhill had een fantastische aanhang hier. Er zijn genoeg mensen hier die uit hun dak willen gaan, maar er zijn geen scenes. Qua gitaarmuziek is er eigenlijk alleen maar rock en punk. Er komen hier een aantal goede bands vandaan zoals DOA, Day Glow Abortions en The Real McKenzies.

En The Vincent Black Shadow (TVBS) waar jij ook nog eens speel. Kan je ons iets meer over deze band vertellen?

Dit is de band van Robbie. Hij speelde bass in Mr. Underhill en ging daarna verder met The Vincent Black Shadow. Ik kwam er later bij als bassist. Hij schrijft de nummers en de band heeft als frontvrouw een vriendin van hem genaamd Cassandra. Ik speel op het debuutalbum, en zing back-up vocals. Ik heb voor dat album slechts een aantal refreinen en melodieën geschreven voor de tracks Control en Fears In The Water. Tot nu toe is het erg leuk en een interessant experiment voor mij. Ik heb veel geleerd over mezelf, muziek, compositie en de muziekindustrie.

img167/9172/thevincentblackshadowmefs8.jpg

De muziek klinkt apart, maar ik vind het wel tof. Absoluut verschillend met wat je met Nim Vind doet. Heb je een band als dit erbij nodig om aan je muzikale behoefte te voldoen?

Ik denk het wel. Voor deze band was ik de 'hoofdpersoon' en elke andere band waar ik in had gespeeld. Het is plezierig om in een band te zitten waar ik slechts in speel. Ik hoef mij niet druk te maken over andere dingen. Ik focus mij alleen op hoe we deze band beter en groter kunnen maken. Ik doe achtergrondzang en speel bass. Ik had voor deze band nog nooit bass gespeeld. In eerste instantie bakte ik er niks van en heb ik het instrument totaal ondergewaardeerd. Een goede bassist vult het gat tussen de drums en het melodieuze gedeelte van een band. De bassist speelt het ritme van de drummer maar ook de melodie van de muziek. Een goede bassist met een goede drummer is het fundament voor een goede band. Als de ritmesectie slecht is, dan is de band slecht, geen uitzonderingen.

Dit gezegd hebbende waardeer ik de artiesten in mijn bands zoveel meer en heb ik meer respect voor ze gekregen dan ik ooit voor ze had en ik ben erg dankbaar voor dit leerproces. Ik speel ook bass op het nieuwe Nim Vind album en ik ben er trots op. Ook dit was een moeilijkere opgave dan ik dacht. Nim Vind nummers zijn snel maar veranderen constant, zo de bass moest stevig en vloeiend zijn. Ik heb dit geleerd door de TVBS nummers.

De band lijkt vrij groot?

Er komt inderdaad een vrij grote tour aan met veel data in Amerika en zelfs in Europa. Opnieuw een lange tour. Ik heb eigenlijk alleen maar getoured vorig jaar met deze band en met Nim Vind, ook dit jaar zal niet anders zijn. Verder besteed ik veel aandacht aan het nieuwe Nim Vind album.

Wat is je prioriteit? Nim Vind of TVBS? Wat gebeurt er als TVBS alleen maar groter gaat worden?

Mijn prioriteiten moeten verdeeld worden over de bands. Mijn eerste liefde is echter toch Nim Vind. Nim Vind is hoe ik ben als persoon en mijn persoonlijke geloof en perspectieven zijn er mee gemoeid. Ik werk erg hard aan Nim Vind, vooral nu, en er komen een hoop mooie dingen aan die ik hopelijk spoedig aan iedereen kan vertellen. TVBS is een uitstekende band met een hoog muzikaal niveau en een beroemde manager. Ook zit TVBS op een goed nieuw label dat hard zijn best doet om deze band tot een succes te maken. In deze band ben ik een muzikant onder de muzikanten en het is een hele andere kant van muziek voor mij. Het gaat om de muziek en om het schrijven daarvan. Nim Vind gaat over mij en mijn wil om te overleven.

Wat zijn je verwachtingen van 2007?

Nieuwe ideeën, nieuwe avonturen, een nieuw album, een nieuwe tour, een frisse start... 2007 begint zich nu al te vormen als een fantastisch jaar.

Okay, dit is het alweer. Bedankt voor je tijd. Als je nog iets toe te voegen heb be my guest!

“You’ve sure gotta KICK coming”


Reacties

Gepost door: davidpoison Gepost: 21-02-07 20:57:09
The Fashion of fear is veruit de beste horrorpunk cd als je 't nog zo kan noemen die ik naast alles van de misfits mocht horen...eenzame klasse!!

© copyright 2002 - 2024 Punx.nl - Gebruikersovereenkomst - Contact