Merry - CALLing (Lt. Edition)

25-02-07 22:26:40 / door mano-revolver / band: Merry / album: Merry - CALLing (Lt. Edition) (2006)

Merry - CALLing (Lt. Edition)

Ik schrijf niet snel een review van een CD-singel maar voor sommige bands maak ik graag een uitzondering. Merry is zo'n band. Dit Japanse gezelschap timmert inmiddels alweer vijf jaar aan hun carrière. Ondanks dat deze verjaardag niet groots is gevierd werd er rond oud & nieuw toch een speciale show gegeven, komt de band net terug van een Japanse tour met Balzac en hebben ze in december deze CD-singel uitgegeven. Van de week plofte die eindelijk op de deurmat.

De CD-singel is uitgebracht in twee verschillende versies. Een reguliere uitgave en een gelimiteerde uitgave. De titeltrack ‘Calling’ is op beide versies precies hetzelfde. ‘Calling’ is een nieuw nummer en een meeslepende rock track geworden, met een geweldige gitaarlijn en klinkt erg droevig. De track is wat rustiger dan wat ik van de band gewend ben maar toch weet het 6:16 minuut durende nummer van begin tot eind te boeien, waarbij vooral het meerstemmige refrein explosief klinkt. Ik hoop dat de band snel weer de studio induikt voor een compleet nieuw album want ‘Calling’ plus hun meest recente studio album ‘Peep Show’ smaken naar meer!

Na het titelnummer gaan de twee versies van de CD-singel echter verschillen. Op de reguliere uitgave staat een heropname van de track ‘Hi No Ataranai Basho’, deze heb ik echter niet. Ik heb de gelimiteerde versie aangeschaft waar ditzelfde nummer ook op staat alleen in een ‘BALZAC Vs. MERRY Reconstructed Version’. Je weet dus al genoeg. Het nummer ‘Hi No Ataranai Basho’ heeft de Balzac bewerking gekregen door de leden zelf en ondanks dat het Merry is die het nummer heeft ingespeeld is de track zo door Balzac bewerkt dat het nummer die typische Balzac sound heeft gekregen. Het nummer klinkt agressief, heeft die typische Balzac scream aan het begin van een nummer, industrial invloeden en veel ‘whoas!’.

Maar dit is niet alles. Niet alleen heeft Merry hun vrienden van Balzac opgetrommeld, ook Takeshi Ueda moet er aan geloven. ‘Takeshi?’ hoor ik je al denken. Misschien dat de naam The Mad Capsule Markets wel een belletje doet rinkelen. Deze Japanse band was voor hun tijd erg vooruitstrevend en wist op sublieme wijze metal, hardcore-punk en digital-hardcore/techno met elkaar te mixen. Takeshi was hiervan de bassist, zanger, programmeur en musical mastermind van. Takeshi remixed de Merry track ‘Japanese Modernist’ en doet dit met verve. Eerst was ik er niet echt kapot van maar de track begon langzaam maar zeker toch te groeien. Verwacht echter geen mix zoals die van Balzac met gitaren en al, of een sound van The Mad Capsule Markets waar Takeschi om bekend staat, dit zijn puur beats. Dit is een bonustrack die alleen maar op de gelimiteerde CD-singel te vinden is.

Al met al is deze CD-singel een bont gezelschap geworden van diverse Japanse artiesten met daarop een fantastisch nieuwe song, een erg toffe reconstructed track en een leuke remix voor in de late uurtjes. Een must have voor de fan voor wie als extratje bij de gelimiteerde versie ook nog eens twee trading cards (uit 40!) toegevoegd zijn.

(Geen cijfer, CD-singel)

01. CALLing
02. Hi No Ataranai Basho BALZAC vs MERRY re-constructed version