The Vincent Black Shadow - Fear's In The Water

01-03-07 11:32:45 / door mano-revolver / band: The Vincent Black Shadow / album: The Vincent Black Shadow - Fear's In The Water (2006)

Onlangs kwam in een interview met Nim Vind de andere band waarin de beste man de bass hanteert, The Vincent Black Shadow, ter sprake. Ik kende de band eigenlijk alleen van de tracks die op hun Myspace staan en dat in combinatie met het interview maakte mij toch wel nieuwsgierig. Het aagje dat ik ben ging ik dan ook op zoek naar het album. De band is vernoemd naar een motor en dan moet het wel scheuren. Toch?

Wel nee, snelheid zit er niet echt in. Maar dat maakt het niet minder tof. De band speelt een crossover van verschillende stijlen. Combineert stevige alternative rock met punkrock, jazzy stukken, cabaret en hier en daar een klassieke noot. Het klinkt apart en als iets wat je alleen uit Japan zou verwachten, maar niets is minder waar. The Vincent Black Shadow komt uit Canada en mixed deze stijlen met verve. De sound is hypnotiserend en houd je de gehele speelduur van het schijfje in bedwang.

Echter het grootste pluspunt van het album zijn de vocalen van zangeres Cassandra Ford. Haar stem springt er echt bovenuit, klinkt fantastisch en heeft verschrikkelijk veel weg van artiesten als Gwen Stefani (No Doubt) en Monique Powell (Save Ferris). De vocalen laten naar mijn mening het album echt opvallen en ik denk dan ook dat wanneer deze plaat door een man was ingezongen dat we 'slechts' met een zoveelste alternative rock band te maken zouden hebben.

Klinkt allemaal heel positief toch? Klopt en toch krijgt het schijfje onderaan deze review 'maar' 75 punten. Opzicht helemaal geen slecht cijfer, maar bovenstaand schrijven had je misschien een hoger cijfer doen vermoeden. Nee, daar moet de band nog wel het één en ander aan doen. Over het algemeen ben ik zeer te spreken over Fear's In The Water maar er staan helaas ook enkele tracks op die het in mijn oren niet zo goed doen. Fillers? Misschien. Wel jammer, maar voor een debuutalbum misschien niet geheel onoverkomelijk. De interesse voor toekomstige releases is in ieder geval gewekt en ik vrees dan ook dat die een stuk hoger gaan scoren!

01. Metro PROMO VIDEO
02. Control
03. Bullet On The Tracks