Bayside - The Walking Wounded

03-03-07 17:51:36 / door kc78 / band: Bayside / album: Bayside - The Walking Wounded (2007)

Bayside - The Walking Wounded

Long Island New York, een van de meest dichtbevolkte gebieden in Amerika, is voor emo en hardcore bands net zoiets als wat Volendam is voor de “paling sound”. Net als bands zoals; Taking Back Sunday en From Autumn to Ashes vinden de heren van Bayside hier hun wortels. Gestart in 2000, met een bezetting waarvan alleen zanger Anthony Raneri de constante factor is geweest, heeft de band onlangs de zesde plaat uitgebracht “The Walking Wounded” getiteld.

“We're all wounded anyway, in our respective ways”, uit het net als het album genoemde openingsnummer, geeft al aan dat de heren over de nodige littekens beschikken waaruit heel wat inspiratie is geput. Wie Bayside zegt noemt doorgaans ook in één adem John “Beatz” Holohan. Op 31 oktober 2005 verongelukte de tourbus van Bayside en drummer John Holohan liet hierbij het leven. Het omgaan met dit verlies is ook meteen de rode draad die over het gehele album terug te vinden is. Het nummer “Duality” geeft het dubbele gevoel weer waar de bandleden mee worstelen. “I can't get you out of my head, my head, you're the flame that burns me so I know that I'm still alive.”

Boven genoemde nummers zijn naar mijn mening beiden als kroonjuwelen van dit album te beschouwen. De stijl waarin Bayside de nummers brengt is niet direct onder één noemer te vangen. Emo heeft naar mijn idee een vaak wat negatieve lading en daarmee doe je deze band ook zeker te kort. Stevige up-tempo rock met pop en punkrock invloeden is misschien een betere omschrijving. Evengoed moet je dan eerst wel het hele album beluisteren want tussen de nummers zelf zit ook erg veel verschil. Een strijkerskwartet en hoempapa orkest verwacht je misschien ook niet direct bij een band van het Victory label maar de mannen van Bayside zijn nu eenmaal van alle markten thuis.

Na de stijl omschrijving is het zoeken van bands om Bayside mee te vergelijken al helemaal geen makkelijke opgave. Bands als Silverstein en Alkaline Trio komen zeker wel in de richting enkele nummers deden mij ook aan 311 denken.

Tijd voor een eindoordeel, eerlijk gezegd ben ik er in zoverre nog niet uit omdat het hier een plaat betreft die iedere keer dat je hem luistert beter wordt. Na het openingsnummer is de lat meteen heel hoog gelegd. Toch blijft de plaat van begin tot eind boeien. Er is met heel veel gevoel en geduld aan de plaat gewerkt en details zijn ook niet uit het oog verloren. De veelbelovende toekomst die de band al vroeg heeft meegekregen hebben ze met dit album al zeker weten waar te maken. Kortom een geweldig mooie gevoelige maar ook zeker wel rockende plaat die mijn jaarlijst zeker zal gaan halen.

K©78

Voor meer info en het beluisteren van enkele tracks surf naar:

Score: 91/100