Poison The Well - Versions

06-03-07 13:13:10 / door pureandsimple / band: Poison The Well / album: Poison The Well - Versions (2007)

Poison The Well -  Versions

Distance Only Makes the Heart Grow Fonder was eind jaren 90 binnen mijn vriendenkring, en ook daarbuiten, een van de meest spraakmakende hardcoreplaten. Wat voor mij toen der tijd een onbekende non-stop aanval op de zenuwen was groeide uit tot een sound die ik later zou bestempelen als metalcore met een ruw emo-randje. Na vele luisterbeurten en enkele goede liveshows te hebben gezien begreep ik de muziek in het straatje van Morning Again en Shai Hulud wat beter en ging ik het zelfs waarderen.
De eerste EP komt ook nu nog wel eens aan speeltijd toe, maar de twee daarop volgende albums op Trustkill records deden me vrij weinig en staan al jaren stof te happen. Ook toen in 2003 majorlabel Atlantic Records de plaat You Come Before You uitbracht heb ik, op aanraden van mijn vrienden, het werk van deze getalenteerde heren uit Florida links laten liggen.
Nadat er van dat werkje ruim 130,000 over de toonbank rolde en tours werden afgerond met oa Shadows Fall, The Dillenger Escape Plan en The End werd de band gedropped door Atlantic Records en was Ferret er als de kippen bij om de heren in te lijven. Door de hierboven genoemde, relatief harde, bands waarmee Poison the Well op tour was geweest was ik zeer benieuwd of de mannen terug zouden grijpen naar hun oude en hardere sound of juist zouden proberen door te groeien met de rustigere invloeden die iedere plaat sterker was doorgezet . Helaas voor de liefhebbers van de eerste EP kan ik verklappen dat dit laatste het geval is.
Ondersteund door hetzelfde productieteam als bij You Come Before You wordt na 4 jaar de muzikale evolutie verder doorgezet. In 42 minuten komen 12 nummers voorbij die ondanks de variatie in sound samensmelten tot een perfect geheel. Ik hoor in de verte duidelijk de link met hardcore nog, maar als ik bij de openingstrack al een slidegitaar voorbij hoor komen en later een mandoline, banjo en er zelfs blazers aan te pas komen kan ik begrijpen dat mensen zeggen dat Poison the Well het hardcore publiek is ontgroeid. Tracks als Slow Good Morning en Nagaina zitten verder geweldig in elkaar en klinken prachtig, maar met hardcore heeft het niet zoveel te maken. Dat hoeft natuurlijk ook niet en misschien ligt daar ook wel helemaal niet de kracht van deze band én misschien is een hardcore band die niet echt hardcore klinkt pas echt hardcore? Tja, zo kan je door blijven gaan natuurlijk, maar een mix van verschillende stijlen die klinken als iets wat ik niet precies kan benoemen maakt het recenseren er niet gemakkelijker op.
Toch even proberen er een naampje aan te geven? Hier gaat ie dan: sferische en emotionele indie-postcore waarbij meeslepende poëzie, gedragen door dreigend gitaarspel, hoorbaar gemaakt wordt door een bijna maniakale klaagzang die op de juiste momenten wisselt van brute schreeuw naar krijs of heldere zangstem.
Hmm, zoals bovenstaande zin eigenlijk al duidelijk maakte kent het muzikale landschap teveel facetten om in een zin te beschrijven en is de vergelijking met een of twee bands onbegonnen werk. Poison the Well heeft namelijk met dit Versions een dynamisch epos afgeleverd die je iedere luisterbeurt iets anders laat ontdekken en dat is een beleving opzich, maar ligt mede daardoor ook ietswat zwaar op de maag. Muzikale alleseters en liefhebbers van ouder Poison the Well werk zullen deze plaat misschien wat tijd moeten gunnen, maar uiteindelijk zal iedereen tot de conclusie komen dat dit een prima plaat is geworden.

01. Letter Thing
02. Breathing's For The Birds
03. Nagaina