The Queers - Munki Brain

10-03-07 15:46:58 / door mano-revolver / band: The Queers / album: The Queers - Munki Brain (2007)

The Queers - Munki Brain

Zo'n 25 jaar zijn ze inmiddels bezig en zo'n 25 jaar doen ze al precies hetzelfde. The Queers staan synoniem voor vrolijke, sarcastische punkrock en zijn naar ik meen één van de langstlopende, zo niet dé langstlopende band in het pop-punk genre. Word het met het nieuwe album Munki Brain tijd om er de brui aan te geven of komen The Queers er de komende 25 jaar ook nog mee weg met constant dezelfde nummers?

Ik ben fan van The Queers, sinds het album Don't Back Down uitkwam met bijbehorende videoclip was ik verkocht. Wat een plaat! De latere albums die uitkwamen op Hopeless en Pleasant Screams op Lookout! Records vond ik persoonlijk wat minder, maar waren absoluut okay. Sterker nog, zelden heb ik zo'n leuk 'feel good' nummer gehoord als Everything's Ok van de gelijknamige EP uit '98. Ik schrok dan ook toen ik Munki Brain voor het eerst opzette. De plaat waar dit album mee opent, Overdue, klonk in eerste instantie nogal inspiratieloos en ik vreesde al het ergste. Gelukkig werd die vrees snel weggenomen door de luchtige punkrock die de rest van het album vult.

Want wat je voorgeschoteld krijg is de sound die we sinds Punkrock Confidential van The Queers gewend zijn. Niks meer, niks minder. Poppy punkrock met backing vocals die zo van een surf of doo-wop plaat hadden kunnen komen. Ondanks dat dit niet het beste werk is van de band is het toch een erg leuk schijfje geworden en merk je dat de meeste refreintjes al na één luisterbeurt kan meezingen.

Munki Brain is zoete koek voor de fan. Mensen die niet echt met The Queers bekend zijn maar wel weglopen met de Ramones doen er goed aan om eerst Beat Off of Don't Back Down uit te checken voor ze hun vingers aan het nieuwe werk branden. De Converse shoes en baseball caps kunnen in ieder geval weer van stal gehaald worden!

01. Overdue
02. Houston We Have A Problem
03. I Don't Get It