The Higher - On Fire

15-03-07 15:13:22 / door pureandsimple / band: The Higher / album: The Higher - On Fire

The Higher - On Fire

Epitaph Records heeft veel kids in de jaren '90 in contact gebracht met punkrock en alleen daarom al vind ik dat alle platen van dat label besproken moeten worden hier op punx.nl. Brett Gurewitz heeft altijd oog gehouden voor kwaliteit en vernieuwing bij Epitaph en ondanks dat ik het heel jammer vind dat de laatste jaren de noise, metal, rap en emo de punkrock een beetje naar de achtergrond van de catalogus hebben gedrukt vind ik het ergens alleen maar goed dat iemand openminded blijft en lekker zijn eigen weg blijft bewandelen.
Hiermee mijn respect voor de Epitaph familie duidelijk gemaakt kan ik meteen even zeggen dat The Higher, op muzikaal gebied, vrijwel niets met punkrock temaken heeft. Veel lezers kunnen daarom nu meteen deze review wegklikken, maar ik weet dat er nog genoeg kids op deze site komen die nog wel geïnteresseerd zullen zijn. Ikzelf moest ook even mijn liefde voor punkrock en bijbehorende ideeën en ideologie aan de kant schuiven en met mijn mainstreampop-bril deze band bekijken om ze daadwerkelijk op waarde te kunnen schatten.
Deze Amerikaanse band valt namelijk te bestempelen als een emo band die poppy rock en dansbare R&B mixt. Waar tracks als Rock My Body en Movement nog laten zien dat deze band ook zeker haar inspiratie haalt uit radiovriendelijke poppy rocknummers en er ook duidelijk geluisterd is naar hedendaagse hippe emo-bandjes, klinken er ook enkele tracks alsof ze eigenlijk geschreven zijn voor popsterren als Robby Williams of Justin Timerlake. Nu heb ik mijn liefde voor een rasatriest als Robby Williams nooit onder stoelen of banken geschoven, maar ik wil ook wel even duidelijk maken dat een ieder die Janet Jackson, Cameron Diaz en de onlangs doorgedraaide Brittney Spears heeft gehumpt ook mijn respect verdient! Daarnaast zie ik in Justin de mogelijkheid om op muzikaal gebied uit te groeien tot het (net zo) blanke broertje van Michael Jackson en daarmee probeer ik te zeggen dat ik ook zijn solo werk dus prima trek.
Hetzelfde gaat op voor The Higher met hun swingende, mierzoete poppy dansdeuntjes. Als ik zie wat er in de semi-alternatieve hoek tegenwoordig hot is dan komen juist de woorden zoet, dansbaar en swingend naar boven. Precies de sleutelwoorden dus waar de muzikale fundering van The Higher op rust! En toch ben ik benieuwd of deze band ook daadwerkelijk wordt opgepikt door de Fall Out Boy-massa. In principe zou het liefhebbers van alles tussen Panic! At The Disco, Craig David tot zelfs Destiny�s Child en the Backstreet Boys moeten kunnen aanspreken en heeft het alles in zich om groot te worden maar voor hetzelfde geld vallen ze juist vanwege hun sound-combinatie tussen wal en schip. Maar wat mij betreft is dit in ieder geval de juiste tijd voor een sound als deze. Afwachten dus voor de heren uit Las Vegas, maar ik voorzie grote bakken met dollars en naakte minderjarige meisjes die liegen over hun leeftijd in de toekomst van The Higher. Tijd om nu alvast deze gasten te adden op je myspace dus!

01. Insurance?
02. Guts
03. Rock My Body