De Heideroosjes - Chapter Eight, The Golden State

16-03-07 16:11:20 / door mano-revolver / band: De Heideroosjes / album: De Heideroosjes - Chapter Eight, The Golden State (2007)

Herinnert U zich deze nog? De Heideroosjes, iedereen kent ze wel. En niet geheel onterecht uiteraard. Sinds de begindagen van de band, alweer een dikke 18 jaar geleden(!), timmert de band onwijs hard aan de weg met de eerste nationale successen in '96 met de singel Klapvee, het album Fifi en het erg toffe optreden op Pinkpop waar ik ook getuige van ben geweest. Internationaal succes kwam met de deal bij één van 's werelds grootste punkrock labels Epitaph waar de band 3 studio albums, een live plaat en een compilatie CD voor heeft uitgebracht. De zakelijke banden met Epitaph zijn inmiddels verbroken en de band brengt het 8e album 'Chapter Eight, The Golden State' via het kleinere, Nederlandse, label U-Sonic Records uit. Dit betekent echter niet dat het album weer in de lokale vee schuur te Horst is opgenomen, integendeel zelfs.

De Heideroosjes zijn namelijk naar L.A. gevlogen voor deze schijf en achter de knoppen zat niemand minder dan Cameron Webb. De beste man heeft eerder al platen van onder andere Zebrahead, Danzig, Motörhead, Social Distortion en Ignite geproduceerd en/of gemixed en verstaat zijn vak dan ook meer als goed. In combinatie met Webb zetten De Heideroosjes een frisse en melodieuze mix van punkrock en hardcore neer die mij doet verrassen. Want om eerlijk te zijn ben ik de band na het album Schizo uit '99 een beetje uit het oog en oor verloren omdat mijn muzikale interesses wat harder werden. Het doet mij dan ook goed om de band anno 2007 in deze muzikale vorm te herontdekken.

Eén ding is gelukkig niet veranderd en dat is de combinatie van Engels -en Nederlandstalige teksten. Ook ditmaal staan er weer vier typisch Nederlandse teksten op met een licht Limburgs accent. De combinatie hoort bij het imago van de band en is na al die jaren nog steeds een verwelkomende afwisseling op een Heideroosjes CD. Echter een minder positief imago waar de band mee te kampen heeft is dat de band 'kinderachtig' zou zijn. Wie dit roept heeft naar mijn mening nog nooit goed naar De Heideroosjes geluisterd want de band heeft altijd zeer (maatschappij)kritische teksten gehad met de CD-singel 'Fistfuck Party At 701' uit 1998 als emotioneel toppunt. Ook op deze schijf is het niet anders en hebben (wereld)leiders het weer zwaar te voorduren op tracks als; All Your Government Does en Forgotten Continent. Niet geheel onbelangrijk om te vermelden is dat niemand minder dan Zoli Teglas (leadsinger van o.a. Ignite en helaas té kort met de Misfits) een gastbijdrage levert aan laatstgenoemde track. Ik kan me voorstellen dat de band erg content is met deze samenwerking en wij als luisteraar mogen dat ook zijn. Maar boven dit alles doen De Heideroosjes het natuurlijk allemaal zelf en leveren ze een plaat af die staat als een huis.

Ik ben dan ook zeer te spreken over de nieuwe schijf van De Heideroosjes en ben ook van mening dat iedereen die De Heideroosjes ooit heeft afgeschreven maar wel van melodieuze punkrock is blijven houden 'Chapter Eight, The Golden State' moet uitchecken. De frisheid spat er van af, de Hollandse krakers op de plaat zijn weer ouderwets genieten geblazen en de band bewijst opnieuw waarom ze één van de, zo niet, dé best verkopende punkrock band uit Nederland zijn. Hulde!

01. What If...
02. My Funeral MP3
03. Lekker Belangrijk PROMO VIDEO