Vanna - Curses

16-04-07 15:29:00 / door nielsdebruijn / band: Vanna / album: Vanna - Curses (2007)

Vanna - Curses

Fans van Every Time I Die, Norma Jean, jongens met sluik haar, metalcore riffs met mooie melodische zanglijntjes, Epitaph bands en muziek opgelet. Waarschijnlijk is Vanna wel jou ding. Vanna is een karakter uit een boek van Dante maar ook een persoon die op uiterlijk is geselecteerd om een stompzinnige taak te volbrengen. En blijkbaar vonden vijf jongens uit Boston het ruig genoeg klinken om er hun band naar te vernoemen.

Zoals al uit de inleiding bleek speelt Vanna metalcore waarbij vocalist Chris flink mag schreeuwen. Op het moment dat je hun eerste full-length Curses aanzwengelt knalt de band er lekker in met The Alarm. En dat begint behoorlijk goed. De standaard metalcore die je tegenwoordig op iedere straathoek en vanuit iedere oefenruimte van jongens met strakke geruite bloesjes hoort komen wordt door Vanna met toffe trucjes opgeluisterd. De riffjes zijn allemaal niet wereldvernieuwend en we hebben ze al vaker gehoord maar steeds in net in iets andere incarnaties. Vanna durft iets meer te proberen dan de gemiddelde metalcore band, en dat pakt behoorlijk goed uit. Op een paar nummers is duidelijk de invloed van bands als Dillinger Escape Plan en het eerder genoemde Every Time I Die terug te horen qua gitaarspel.

Waar gaat het echter mis? Op het moment dat Chris clean gaat zingen (dieptepunt, nummer 11. This Map Is Old News). Gelukkig doet hij dit niet al te vaak, er zijn genoeg nummers zonder cleane zang en zelfs eentje waarbij hij helemaal stil moest zijn (nummer 7. Home). Hij heeft een hele mooie stem, daar heb ik niets op tegen maar alle zorgvuldig opgebouwde verpletterende bulldozer gevoelens cq. agressie worden compleet teniet gedaan met deze stukken.

Als er geen cleane zang in had gezeten was het eindcijfer aanzienlijk hoger uitgevallen. Het zijn de minst interessante stukjes, waarbij de band qua muzikale innovatie een stap terug doet en klinkt als elk ander genregenoot. Ook zijn die cleane stukjes te abrupt en halen elke vaart uit de nummers. En dat is jammer want verder klinkt het best lekker. Ik heb dan ook het gevoel dat deze band op een volgend album wel hun eigen stempel hebben geperfectioneerd in het metalcore genre. En als ze dan ook nog eens die cleane zang laten vallen of er iets beter mee omspringen…
Ik kan de eigenheid van een band als deze erg goed waarderen, maar het is zeker niet tot wasdom gekomen op Curses. Maar ze doen hun best.

Alleen koop je een cd niet omdat gasten alleen maar hun best doen. Curses is een leuke cd geworden die voor de fans van het genre zeker een aanrader is. Ik zou alleen wachten tot hij in de budgetbak te vinden is, want zo bijzonder is het nu ook weer niet. Het klinkt goed (vooral de latere nummers), ze proberen zeker een stapje verder te gaan wat positieve verwachtingen oplevert voor de volgende opnames. Alle andere mensen laten dit lekker liggen!

Score: 63/100

<< Born to lose - Old Scars Green Street Hardcore - EP 073 >>