Snitch - Snitch

20-04-07 16:05:44 / door frank / band: Snitch / album: Snitch - Snitch (2007)

Snitch - Snitch
Binnenkort komt het nieuwe album van de Zwitserse punkrockband Snitch uit via Leech Records. Het gelijknamige album is de vierde plaat van de band, die door Europa en Canada getourd heeft en in het voorprogramma heeft gestaan van bands als NOFX, Green Day, The Offspring en nog vele anderen.

Muzikaal past Snitch dan ook prima in dit straatje. De band maakt pakkende poppunkrock nummers, die heel gemakkelijk in het gehoor blijven liggen en je na één keer luisteren mee kan zingen. Vooral het nieuwere werk van Green Day is duidelijk een inspiratie, maar de meest treffende band om Snitch mee te vergelijken is toch The Donots. Nummers als ‘Gravity’, ‘Monkey Baby’ en ‘Nothing’ staan bol van de melodie en weten mede dankzij de goede productie lekker te knallen. Hier en daar neemt de band wat gas terug en wordt er een akoestische gitaar uit de kast getrokken, wat zorgt voor een gevarieerd album.

Toch zie ik qua originaliteit wel wat minpuntjes, met als dieptepunt de zanglijn van het nummer ‘Slumberville’, die bijna een exacte kopie is van ‘On The Outside’ van No Use For A Name. De nummers zitten allemaal prima in elkaar, maar ik hou constant het gevoel dat ik het allemaal al een keer eerder gehoord heb. Ook de teksten zijn niet erg vernieuwend (“So I say ooh baby, you’re the blood that’s running through my veins.”) Veel nummers zijn naar mijn smaak wat te poppy en te lief.

Kortom: Snitch is voor de gemiddelde Green Day fan of 3FM-luisteraar zeker de moeite waard om even te checken. Liefhebbers van wat minder radiovriendelijk werk kunnen echter beter een willekeurig album van Propagandhi uit de kast trekken (om maar een voorbeeld te noemen).

<< Vindicator - on and on Chip Hanna - S/T >>