Soultamer - The remedy comes in disguise

28-04-07 00:09:45 / door mano-revolver / band: Soultamer / album: Soultamer - The remedy comes in disguise (2007)

Ik zal direct eerlijk zijn. Vanaf het moment dat ik over Soultamer hoorde was ik onwijs enthousiast over de band en dat zonder ook maar een noot of woord gehoord te hebben. Reden van enthousiasme was uiteraard de combinatie van Victor Badlands zijn schrijftalent (zowel muziek als tekst) en uitstekende vocalen en de krachtige stem van Joost Discipline. Dit aangevuld met een tweetal muzikanten (Stijn op drums en labeleigenaar Wouter op bass) die al jarenlang de scene onveilig maken met bands als Squalor en Razorblade moest ‘The Remedy Comes In Disguise’ wel een klapper worden. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het maakt de ‘hype’ helemaal waar en doet er dan nog een schepje boven op.

Want wat een plaat is dit geworden, ik viel van mijn stoel! Muzikaal gezien klinkt Soultamer als een Badlands met meer power, een betere productie, veel (korte) gitaarsolo’s en de afwisseling van vocalen tussen Victor en Joost maken het geheel af. Bij vlagen doet het me denken aan de Böhse Onkelz, maar Soultamer heeft voornamelijk een geheel eigen smoel en zet een sound neer die als een stoomwals door de internationale streetrock/streetpunk heen zal walsen. Dit moet gigantisch worden binnen de scene en eigenlijk ook daarbuiten. Want deze muziek en teksten zijn niet alleen voor de skins en getatoeëerde bomen van kerels met een Harley voor de deur, dit is voor iedereen die van fantastische rock muziek houdt met geweldig gezongen teksten die je raken, die je voelt in je maag, waarin je jezelf herkent, waarvan je denkt; dit is echt.

In totaal staan er negen tracks op het album met een speelduur van een dikke 42 minuten. Veel lange nummers dus maar geen seconde verveling. Vanaf de krachtige opener Soultamer tot de akoestische afsluiter Demon’s Crusade blijft de plaat fantastisch. Soultamer moet je niet beoordelen op de mp3’s die op internet staan, je moet het album in zijn geheel horen, het totaalplaatje, dan pas kan je beoordelen hoe sterk deze plaat is geworden. Maar niet alleen de plaat is af, het geheel komt ook nog eens in een glossy digipak met simpel, maar doeltreffend, artwork.

Toen de Böhse Onkelz aankondigde te stoppen was het een klap in mijn gezicht, tijdens de concerten op de afscheidstour had ik het zwaar en tot de dag van vandaag heb ik spijt dat ik niet naar de allerlaatste show kon gaan. En of Soultamer wel of niet met de Onkelz vergeleken willen worden weet ik niet maar als ik de muziek hoor en de teksten lees krijg ik hetzelfde gevoel als dat ik al jaren bij mijn Duitse ‘vrienden’ heb en hopelijk gaan we nog veel van Soultamer horen. Want ondanks dat de plaat uitkomt op Rough Diamond Records is ‘The Remedy Comes In Disguise’ een Briljant.

01. Soultamer MP3
02. Dance MP3
03. Feel It