Various Artists - We Are The Underground

11-05-07 08:39:34 / door mano-revolver / band: Various Artists / album: Various Artists - We Are The Underground (2007)

Het gaat lekker met het Nederlandse Rebellion Records. In zeer korte tijd heeft dit Brabantse label zich weten profileren tot één van dé streetpunk labels wereldwijd. De releases zijn over het algemeen ijzersterk en zien er altijd zeer verzorgt uit. Met Wouter's nieuwe label Rough Diamond Records stapt hij buiten de streetpunk grenzen en zijn de (aankomende) releases al zeer divers te noemen van folk tot glamrock. Om de vaste kopers te bedanken en om klanten van de webshop Total Underground te introduceren tot de Rebellion / Rough Diamond stal (hoewel ik betwijfel of ze hier onbekend mee zijn) is er nu de 'gratis' sampler 'We Are The Underground'.

Ik zeg 'gratis' omdat de CD zelf niets kost maar om deze in bezit te krijgen moet er wel iets in de webshop besteld worden. Geen probleem lijkt me, de keuze is enorm en word met de week alleen maar ruimer. Daarnaast is het ook nog eens een erg fijne compilatie geworden. In principe staan er geen exclusieve tracks op, maar van de 18 nummers die op deze schijf staan zijn er op moment van schrijven nog 8 niet uitgebracht op een volledige release van de band. De luisteraar word zelfs getrakteerd op bands waarvan nog niks op de Rebellion website te vinden is zoals Sledgeback uit Amerika en Brewing Boots uit Singapore. Beide bands vallen in zeer positieve zin op en ben dan ook benieuwd naar hun albums die voor dit jaar nog in de planning staan. De nummers van bands die al eerder uitgebracht zijn komen van hun meest recente releases en naast oudgediende als Discipline, Condemned 84, Bakers Dozen en Hateful staat ook de nieuwe lichting erop met onder andere Soultamer, The Corps en Hounds Of Hell. Ook The Young Ones zijn terug te vinden op deze verzamelaar met een track van hun uitverkochte 7" EP 'This One's 4 The Young Hearted'.

Kortom, een leuke verzamelaar voor een erg zacht prijsje met een paar van de betere streetpunk/Oi!/punkrock bands die de scene op dit moment rijk is met nieuwe tracks van; Sledgeback, Hounds Of Hell, Brewing Boots, The Corps, Southern Way, Strongarm And The Bullies, Ultimo Asalto en Pug Uglies die als muziek in de oren klinken!

(Geen cijfer, compilatie)

01. Soultamer - Soultamer MP3
02. Sledgeback - Wonderland