Jeff Dahl - Battered Stuff - One Acoustic Mother

22-05-07 13:16:16 / door pureandsimple / band: Jeff Dahl / album: Jeff Dahl - Battered Stuff - One Acoustic Mother

Geen verkeerd woord over Jeff fukkin' Dahl uit mijn mond, maar waarom hebben de heren van Steel Cage een geestelijk gehandicapte de cover in MS Paint laten maken? Ik krijg bakken met demo's binnen van slechte crapbandjes die net een halve week een gitaar weten vast te houden waarvan de demo er 100x beter uitziet! What the fuck, man??! Een oud frontman van Angry Samoans die al meer dan 30 jaar muziek maakt verdient in mijn boekje veel meer respect dan dat deze plaat qua looks insinueert! Nouja, laat ik er niet teveel over doorzeveren, maar ik verwacht dat er veel meer cd’s over de toonbank hadden kunnen rollen als het er een beetje uit had gezien alsof het een echt album was en geen shitty-ass jaren 80 Oost-Europese bootleg ofzo.
Maar genoeg daarover. Even over de muzikale content. 9 tracks midtempo akoestische rock met een duidelijke knipoog naar country, folk en ook zeker blues. Denk bijvoorbeeld aan wat Chip Hanna doet, maar dan met een meer garagerock achtergrond. Meneer Dahl heeft alle instrumenten zelf bespeeld, opgenomen en gemixt en het klinkt allemaal heel erg proffessioneel. Daar heb ik dan ook niets over te klagen, maar meer dan een tussendoortje is het niet voor mij. De tracks klinken goed, maar beter dan Dylan, Cash of Spingsteen is het natuurlijk niet. Ik ben denk ik niet genoeg thuis in de akoestische hoek om het echt op waarde te schatten, maar als ik zeg dat het redelijk gelijk is met de middenmoot dan verwacht ik niet dat ik er ver naast zit met mijn oordeel.
Voor de kids die deze man niet echt kennen zou ik dan ook niet deze plaat aanraden om als eerste te gaan aanschaffen, maar aanraden om eerst opzoek te gaan naar ouder werk van de Jeff Dahl Group, Powertrip en natuurlijk Angry Samoans.
Muzikaal gezien vind ik dit een geslaagde ode aan Nikki Sudden (oa Swell Maps), maar 10 punten aftrek voor het oogverblindend lelijke artwork dat echt niet meer van deze tijd is.

01. I wouldn't Change A Thing
02. Vaguely Picasso