Uncommonmenfrommars - Scars Are Reminders

30-05-07 16:10:36 / door mano-revolver / band: Uncommonmenfrommars / album: Uncommonmenfrommars - Scars Are Reminders (2006)

Bij punx.nl mogen we zelf de cd’s kiezen die we reviewen. We kunnen de albums in een bepaald systeem selecteren en het werkt allemaal heel makkelijk en snel. Als je een band niet kent check je even de muzikale stijl en denk je dat je het wat gaat vinden dan is de keuze al snel gemaakt. Uncommon Men From Mars werd gelabeld als ‘poppunk’ en gezien het zonnetje wat gelukkig alweer flink door mijn ramen aan het schijnen is had ik hier dan ook meer dan zin in. Helaas wist ik niet dat anno 2007 ook middelmatige skatepunk door het leven kan gaan als poppunk.

Want bij poppunk denk ik aan bands als Screeching Weasel en The Queers en niet aan Lag Wagon of NoFX, hoewel andere dat blijkbaar wel weer doen. Uncommon Men From Mars is eerder te vergelijken met twee laatstgenoemde bands maar dan net niet. Dat de band groot is in thuisland Frankrijk geloof ik graag. Uncommon Men From Mars heeft al diverse albums op hun naam staan, een dvd en een split met de Burning Heads bekend van hun werk voor het Epitaph label en het album ‘Scars Are Reminders’ (wat overigens al een dik jaar uit is!) is zelfs geproduceerd door Ryan Greene, een man die zo goed als de gehele stal van Fat Wreck Chords wel een keer onder productie heeft genomen. Echter doen al deze wapenfeiten mij bar weinig, het eindresultaat is wat telt en dit stijgt niet boven de middelmaat uit.

Uncommon Men From Mars klinkt als een typisch Fat Wreck Chords, Hopeless Records, Fearless Records… whatever bandje uit 1996. Verschil is alleen dat die bands of niet meer bestaan of zijn gegroeid in wat ze doen. Uncommon Men From Mars klinkt hierdoor achterhaalt en is alleen interessant voor mensen die nog graag naar hun Buck Wild of Bigwig platen luisteren. En ik hoor je nu al denken; ‘wie?’, point made.

‘Scars Are Reminders’ is echt een plaat geworden voor de vastgeroeste fan van de skatepunk sound uit de mid jaren ’90. Ben je inmiddels wat ouder, wijzer en hangt het kruis van je broek niet meer tot aan je enkels kan je deze plaat, ondanks dat er weldegelijk enkele leuke tracks op staan, links laten liggen.

01. All Or Nothing

02. Dead Inside

03. Fingers To The Bone