Turbonegro - Retox

08-06-07 07:56:41 / door pureandsimple / band: Turbonegro / album: Turbonegro - Retox (2007)

Turbonegro - Retox

Ik vind het begrijpelijk dat niet iedereen een even natte twat krijgt van platen als Hot Cars And Spent Contraseptives en Never is Forever, maar albums als Ass Cobra en Apocalypse Dudes zou voor iedere punkrocker een verplichte aanschaf moeten zijn. Mocht je die nog niet hebben stel ik voor dat je je tijd niet verdoet met deze review lezen, maar dat je NU geld gaat stelen om die platen te kopen.
De mensen die wel bekend zijn met Turbonegro weten dat de koers na Apocalypse Dudes is ingezet richting de ietswat geliktere en commerciëlere rock. Nu ben ik helemaal niet vies van wat gladdere producties e.d, maar opvolger Skandinavian Leather vond ik persoonlijk niet geweldig. Het daarop volgende Party Animals gaf mij daarentegen weer hoop op betere tijden, ondanks dat het muzikaal niet meer klonk als de oude deathpunk sound waar ik zo verliefd op was geworden. In die periode schoten trouwens ook de nieuwe chapters van de Nederlandse delegatie Turbojugend als paddestoelen uit de grond (waardoor de charme van deze uit de hand gelopen grap een beetje is verwaterd) Maar laten we daar niet over miepen... Ik was in ieder geval erg benieuwd naar de jongste telg uit de discography: Retox!
Mijn promosheet heeft het al over rock met een vaste formule zoals AC/DC en Motörhead dat hebben. Dat staat me al een beetje tegen ondanks dat ik het wel begrijp dat de link wordt getrokken en de lat wordt zo ook lekker hoog gelegd. Dat is verder prima, maar de plaat haalt het helaas niet bij de hierboven genoemde grootheden en Retox is dan ook geen legendarisch album geworden. Ik weet ook wel dat Turbonegro geen plaat meer kan uitbrengen met de impact van Ass Cobra of Apocalypse Dudes, simpelweg omdat het verrassingseffect een beetje weg is, maar dit hebben ze niet alleen al eens eerder gedaan, maar ook nog eens rauwer, harder, vuiger en dus beter. Ik mis de spanning die ik op de vorige platen wel ervaarde. En ondanks dat het wel weer ietswat vuiger is dan de vorige twee albums ben ik geen fan van deze schijf. Wel kunnen er met Welcome To The Garbage Dump, No, I'm Alpha Male en You Must Bleed (All Night Long) weer drie coole tracks aan het oevre toegevoegd worden. En ach, in een sympathieke bui wil ik daar nog wel We're Gonna Drop The Atom Bomb en Do You Do You Dig Destruction bij noemen. Maar dat is dus nog niet eens de helft van de plaat en dat is mijns inziens niet genoeg om definitief bij het rijtje Motörhead, AC/DC, Ramones en Slayer te horen zoals mijn promosheet claimt.

01. We're Gonna Drop The Atom Bomb
02. Welcome To The Garbage Dump
03. Hell Toupée