Broilers - Vanitas

13-06-07 15:34:28 / door pureandsimple / band: Broilers / album: Broilers - Vanitas (2007)

Broilers - Vanitas

Uit de Ruhrpott, Düsseldorf om precies te zijn, komen de Broilers weer es met een nieuwe schijf. Ik vond er altijd maar weinig aan, maar de mix van ska, punkrock, soul, rock-a-billy en een klein beetje oi! galmt bij menig oosterbuur door de stereo. Nouja, ze zullen daar toch niet allemaal achterlijk zijn? Wel? Laat ik dan maar eens op onderzoek uitgaan en deze nieuwe schijf, Vanitas genaamd, maar eens flink onder de loep nemen. Lees verder hoe ik het grote raadsel waarom Duitstalige sing-a-longs zo populair zijn in Duitsland ontrafel.
Ik druk op play en hoor 18 tracks straatrock'n'roll die klinken als Social Distortion meets Schleprock met een huts whoo-hoo’s, wat meer ska en flink wat pianogepingel. Ja, ook in een kroeg vol normalo’s kan dit wel lekker wegluisterd worden, hoor ik. Ik denk dat ik daar meteen de krux heb gevonden: bier! Ik luister de plaat af en vind er eigenlijk maar weinig aan. De plaat oogt mooi en muzikaal zit het prima in elkaar, maar  echt raken doet het me niet. Daarnaast klinkt de zanger als een natte krant en de muziek is nou ook weer niet zo leuk dat ik echt onder de indruk raak (geef mij maar Vogelfrei bijvoorbeeld)
Ok, proef op de som. Ik slinger 4 braadworsten in de pan en trek 2 sixpackies Becks uit de koelkast. Ik prop mezelf vol en en begin aan m’n 9e pilsje en zet de cd nogmaals aan. Ondanks dat ik de plaat daarvoor pas 1x gehoord heb zing ik spontaan alles mee (en ik kan geen Duits!) en vind het geweldig klinken allemaal. Ik zet de plaat op repeat en luister ‘em net zo lang totdat de pilsjes op zijn en ik in slaap val. De volgende dag draait de plaat nog steeds. Ik zet ‘em uit en ga douchen. Na een stevig ontbijtje gaat de plaat weer aan. En ja hoor! Wat ik verwachte gebeurd ook: ik vind de plaat nog niet half zo goed als die avond ervoor! De conclusie is simpel: De Broilers komen met een uiterst verzorgde plaat. Goed artwork en met ruim 66 minuten op de teller echt waar voor je geld. Daarnaast verwacht dat ik dat ooit nog wel eens op een echt groot Duits label belanden en ook in de mainstreamkanalen hoge ogen gaan gooien. Allemaal prima, maar ik adviseer iedere niet-Duitser om gewoon een sixpack of 2/ 3 aan te schaffen zodra men deze plaat gaat opzetten. Het bevorderd het genoegen rondom deze schijf aanzienlijk namelijk.
In dronken staat 85 punten en in nuchtere staat 65. Zo komen ze toch nog met 75 punten uit de stijd.

01: Preludio: Vanitas
02: Zuruck Zum Beton