MUCC - Kuchiki No Tou

28-07-07 23:05:12 / door mano-revolver / band: MUCC / album: MUCC - Kuchiki No Tou

MUCC - Kuchiki No Tou

Voor liefhebbers van Japanse Rock muziek in landen als Duitsland en Frankrijk is het label Gan-Shin Records al enkele jaren een begrip. Het label heeft inmiddels tientallen release van Japanse bodem uitgebracht in Europa en richtte zich hiermee vooral op de twee eerder genoemde landen. Misschien vreemd, gezien Gan-Shin Records een onderdeel is van Universal, maar een echte distributie binnen de Benelux zat er niet in... Totdat enkele weken geleden het heugelijke nieuws op de redactie verscheen dat het, voor mij totaal onbekende, Zyx Music de distributie hier in ons kikkerlandje gaat waarnemen. Albums van het label waren al gewoon bij de betere muziekshop te bestellen maar vanaf nu dus ook een grote kans dat je de cd's zonder pardon in de schappen ziet liggen. Wat mij betreft ideaal!

De eerste cd die we opgestuurd kregen is 'Kuchiki No Tou' van de band Mucc. Oplettende lezers weten dat deze band geen onbekende voor ondergetekende is en ik heb dan ook met volle teugen genoten toen de band enkele maanden geleden Europa aandeed voor een reeks concerten. Ook ben ik geen onbekende met het album 'Kuchiki No Tou', de plaat is inmiddels al enkele jaren uit. Deze schijf was het vierde studio album van de band, stamt uit 2004 en inmiddels zijn we alweer drie studio albums verder. De pret mag dit echter niet drukken, want voor veel Nederlanders is dit nieuw en voor het eerst binnen handbereik zonder al te veel moeite er voor te doen en het album bevat ook nog eens een groot aantal van de betere Mucc songs die de band tot nu toe heeft uitgebracht.

Maar op je vraag of het punkrock is? Nee, niet echt. Mucc brengt op eigenzinnige wijze de genres rock en metal met een scheutje punk en hardcore bij elkaar en mixed dit met pittige Oosterse kruiden. Het resultaat is op al hun albums even interessant en 'Kuchiki No Tou' weet na al die tijd (de originele schijf stond tenslotte al enige tijd in mijn cd-kast) nog steeds te boeien met 'Rojilura Boku To Kimi E' als één van mijn favoriete Mucc tracks aller tijde die op deze plaat terug te vinden is.

Zyx Music doet er goed aan deze platen naar Nederland te halen. Hoewel de bands hier in de lage landen nooit een groot publiek zullen aanspreken zijn er genoeg mensen die hier voor open zullen staan. Geheel terecht want muzikaal doen onze Oosterse vrienden totaal niet onder aan hun Westerse collega's en taalbarrières zijn passé.

01. Kuchiki No Tou
02. Daremo Inai Ie
03. Isho