Dir En Grey - Vulgar

02-09-07 22:16:44 / door mano-revolver / band: Dir En Grey / album: Dir En Grey - Vulgar

Dir En Grey - Vulgar

Vulgar is het 4e album van de Japanse Rock helden Dir En Grey. In eigen land is deze plaat al een dikke vier jaar uit en is vorig jaar officieel in Europa uitgekomen. De distributie van de Gan-Shin releases is nu ook eindelijk in de BeNeLux tot in de puntjes verzorgt dus mogen we deze plaat alsnog recenseren.

En daar heb ik absoluut geen moeite mee. Vulgar is misschien wel één van de beste Dir En Grey albums die uitgekomen is sinds de band zijn oprichting tien jaar geleden. De band, ooit begonnen als een typische Visual Kei band, heeft niet alleen qua uiterlijk een heuse gedaantewisseling ondergaan, ditzelfde kan gezegd worden over de muziek en Vulgar was hier het resultaat van.

De band was ten tijde van de opnames van deze schijf boos en dat is goed terug te horen ook. Vulgar klinkt behoorlijk agressief en doet daarmee niet onder aan een Westerse metalcore release van hoog niveau. Enig struikelblok zouden de Japanse lyrics kunnen zijn maar Dir En Grey beweest met een Europese tour eerder dit jaar waar een aantal grote festivals zoals Wacken werden aangedaan dat die grens absoluut aan het vervagen is. Het gaat de kids om de muziek en die mag er absoluut wezen!

Enthousiast word ik van tracks als 'Increase Blue' 'Red... (Em)' 'A To The Core' en 'Child Prey', wat intens! Maar ook ballads als 'Kasumi' en 'Drain Away' zijn dik in orde. De zang van Kyo is perfect en de beste man kan niet alleen brullen maar ook echt zingen. Gecombineerd met de furieuze mix van rock en hardcore levert dit een geweldig eindproduct op!

Net als bij elke andere release van Gan-Shin is ook hier het artwork en het boekje uitstekend verzorgt en zijn er in een apart boekwerk de Duits -en Engelstalige vertalingen te vinden van de songs. Fans van Dir En Grey hebben Vulgar waarschijnlijk al lang in huis, zo niet dan is dit een verplichte aanschaf. Eén van de betere J-rock releases in mijn boekje.

01. Audience Killer Loop
02. The Ill D Empire
03. Increase Blue