Common Cause - Statement Of Purpose

18-09-07 13:20:17 / door frank / band: Common Cause / album: Common Cause - Statement Of Purpose (2007)

Common Cause - Statement Of Purpose

Pure old school hardcore is toch altijd weer een verademing tussen alle bands die tegenwoordig hardcore met van alles en nog wat vermengen. Hoewel ik een hoop van de bands die meeliften met Hatebreed best prima trek, heb ik regelmatig een grote behoefte aan bands als Minor Threat en oude Sick Of It All. Blijkbaar hebben de vijf heren van de Zweedse band Common Cause dezelfde behoefte, want wat is deze band een verademing!

Common Cause maakt old school hardcore die volledig in het straatje van Gorilla Biscuits en bovengenoemde bands valt. Oftwel: gaspedaal intrappen en gáán! In iets meer dan een kwartier tijd krijg je 11 nummers op je afgevuurd, die allemaal simpel doch zeer doeltreffend zijn. Verwacht niks nieuws, maar juist het oude waar je al zo lang op zit te wachten. Ook de teksten zijn van hoog niveau: kritisch, maar altijd met een positieve lading. Zowel persoonlijk als politiek geladen, zonder af te dalen naar Pennywise-niveau à la ‘weg met het gezag!’

De band heeft naast de nummers die voor deze ‘Statement Of Puropse E.P.’ zijn opgenomen ook de oude demo uit 2006 aan deze cd toegevoegd. Hierin schuilt het enige minpunt dat ik aan deze plaat kan ontdekken. Muzikaal doen de nummers niet voor elkaar onder, maar qua productie namelijk wel. Dit geeft een beetje een vreemde indruk; halverwege de cd zijn de nummers opeens van een slechtere opnamekwaliteit en een veel lager volume.

Desalniettemin een heel vette band waar ik graag meer van wil horen! Wat mij betreft mag er snel een full-length verschijnen!

01. I’ll Come Through
02. Reflection And Change