Plastic Tree - What Is "Plastic Tree"?

24-09-07 00:23:03 / door mano-revolver / band: Plastic Tree / album: Plastic Tree - What Is "Plastic Tree"? (2007)

Plastic Tree - What Is "Plastic Tree"?

Plastic Tree is nog niet eerder voorbij gekomen hier op Punx.nl, toch timmert deze J-rock band alweer zo'n veertien aan de weg en is in thuisland Japan ongekend populair. Ook Europa moet er nu aan geloven via CLJ Records (naast Gan-Shin het andere toonaangevende J-rock label in Europa) die het, naar mijn weten, Europese debuut van de band uitbrengen middels de ep 'What Is "Plastic Tree"?' die precies op tijd uitkomt voor de Europese tour van de band in november.

De ep bevat acht nummers maar kan met zijn speeltijd van ruim 38 minuten amper nog een ep genoemd worden en ligt dan ook voor zo'n vijftien a zestien euro's in de winkel. Als je nog onbekend bent met het werk van Plastic Tree zijn deze euro's goed besteed geld. Heb je echter alles al van de band dan kan je je afvragen of aanschaf van dit werk de moeite waard is. De acht nummers zijn namelijk allemaal al eerder in Japan uitgebracht als singel en het betreft hier dan ook om een compilatie. Persoonlijk vind ik acht tracks dan weer een karige bedoeling, maar wellicht dat dit met contractuele verplichtingen te maken heeft richting het label in Japan, iets waar ik verder niks van af weet. Jammer is het wel, helemaal als je de muziek van Plastic Tree hoort.

De combinatie op deze ep van ingetogen pop liedjes tot explosieve rock / metal tracks is fantastisch met als hoogtepunten de nummers 'Ghost' (het refrein hiervan klinkt super, tevens favoriet) en 'Suisai / Watercolors', wat toch twee van de hardere nummers zijn op deze schijf inclusief double bass drums, wat het altijd wel goed doet in huize Revolver.

Naast de muziek cd bevat deze release ook nog een dvd met videoclips van vier van de nummers die ook op de cd staan. Geen spectaculaire clips, maar goed te doen en een leuke toevoeging aan het geheel. Ook hierop is de track 'Ghost' terug te vinden waardoor deze release voor mij af is.

Kortom een puike compilatie van een prima band die tien november live te bewonderen zullen zijn in P60 te Amstelveen wat dat tot een drukke J-rock week zal maken gezien Dir En Grey een aantal dagen eerder in Amsterdam zullen optreden. Maar om even op de vraag terug te komen 'What Is "Plastic Tree"?'; een geweldige band!

(Geen cijfer, compilatie)

Tracklist cd:
01. Hymn