Hardcore Superstar in JOC De Nartist - Temse (B)

17-04-08 11:47:10 / door davidpoison / band: Hardcore superstar / concert: 16-04-08 - Hardcore Superstar - Den Nartist, JC - Temse

Vloeken en nog eens vloeken dat ik te laat kwam om dé Antwerpse belofte ‘Goldheart’ mee te pikken. Heel veel goede kritieken over gehoord en ik had het allemaal wel eens zelf willen checken, maar helaas…volgende keer hopelijk geen 20 minuten ronddwalen in centrum Temse op zoek naar de zaal…een GPS op het lijstje voor de sint?

Anyways, ‘Enemy rose’ is hot, of beter gezegd, Tommy X, zanger/enfant terrible/all-round rockstar is hot. De beste man is net terug van het ‘grote US Bombs’ avontuur, om een lang verhaal kort te maken: Tommy werd als vervanger voor de naar huis gestuurde Duane Peters opgetrommeld om de rest van de tour af te maken. En nu vanavond al terug op de planken met Enemy rose! Ik zag ze met The Quireboys en Jesse Malin in Antwerpen vorige maand en ik was toen al onder de indruk van de progressie die de band maakte. Een special vermelding voor de fantastische backings en gitaarlicks van Sammy. Ik kijk uit naar de nieuwe cd ‘Promises we'll never keep‘ die volgende maand via I-Scream records zal verschijnen.

En dan was het tijd voor ‘Crash Diet’. Het officiële voorprogramma van Hardcore Superstar op deze tour. Een heuse terugkeer naar de eighties en al z'n bijhorende attributen. Foute kapsels, haarlak, felle kleuren en vooral de cliché glam(metal) van deze Zweedse heren. Het publiek vindt het allemaal super en de band staat na het optreden dan ook een halfuur te posen met allerlei frisse en minder frisse rockchicks die allemaal nat gaan op deze retrotrippers.

Hardcore Superstar! Wat was ik benieuwd hoe de band het vertrek van supergitarist en boegbeeld ‘Silver’ had opgevangen. Vervanger ‘Vic Zino‘ lijkt alvast muzikaal niet te moeten onderdoen. Met de ventilator onder z’n monitor wapperen de manen van deze Zweed lustig in het rond, wat toch ietwat potsierlijk overkomt. De solo’s die de beste man uit z’n gibsons tovert liegen er niet om en klinken geweldig. Maar wat is er in hemelsnaam aan de hand met de PA-installatie van de zaal? De sound valt in de zaal regelmatig gewoon compleet weg en het klinkt allemaal nergens naar. Hoezeer de band z’n best staat te doen, ik kan gewoon niet genieten van een show met een slecht geluid. Doodzonde natuurlijk! Het siert de band dat ze er zich niets van aantrekken en tot het gaatje gaan deze avond. Drummer Martin zit op het einde van de set zo stikkapot dat ie gewoon in z’n complete nakie de boel afwerkt, tot groot jolijt van de frisse en minder frisse rockchicks in Temse.

De nadruk ligt op de laatste twee cd’s. Sterker nog, er wordt geen enkel oud nummer gespeeld! Beetje jammer misschien voor de die hard fan, maar met o.a. ‘Dreamin’in a casket’, 'Kick on the upperclass', ‘Wild boys’, ‘My good reputation’, ‘Sensitive to the light’, 'Hateful', 'Bag on your head' en ‘Medicate me’ wordt de liefhebber van de ‘hardere’ sound van deze heren op z’n wenken bedient. Met ‘we don’t celebrate Sundays’ komt een einde aan een dubieus optreden.   De 20 euro voor een shirt laat ik met veel plezier aan me voorbijgaan.