Emmure - The Respect Issue

27-04-08 19:11:13 / door nielsdebruijn / band: Emmure / album: Emmure - The Respect Issue (2008)

Emmure - The Respect Issue

Emmure : The Respect Issue mag dan wel heel ruig artwork hebben, over de muziek ben ik veel minder te spreken. In iets minder dan een half uur maakt de luisteraar kennis met metalcore, in de meest voorkomende vorm.

De opvolger van Goodbye to the Gallows teert voor op een beatdowns en heel veel gitaargeweld, en dat maakt deze cd niet erg origineel of interessant. Bij Goodbye to the Gallows was dat ook al wel het geval, maar deze opvolger klinkt als een herhalingsoefening. Bijna elke riff, schreeuw of beatdown heb ik al eens ergens anders gehoord, met minimale afwijkingen. Dan krijg je inderdaad wel een agressief en ruig album, maar ik kan er zo tien opnoemen die dit kunstje een stuk beter doen.

De eerste vier nummers hebben niet echt een eigen stempel en het klinkt meer als een groot nummer waarin de band zichzelf blijft herhalen. Daarna probeert men wel wat meer variatie aan te brengen maar slaagt daar niet in. Behalve bij Dry Ice, dit instrumentale nummer laat een hele andere kant horen en is misschien het minst slechte nummer van deze cd. Producer Zeuss heeft zijn stempel weer flink op dit album gedrukt en dat is waarschijnlijk de reden dat The Respect Issue nog een beetje lekker weg luistert. Dankzij de productie doet het me af en toe denken aan het oudere werk van Shadows Fall, die ook veel te danken hebben gehad aan Zeuss.

Ik zou nog veel meer kunnen zeggen maar dat is eigenlijk nergens voor nodig, behalve als je dringend opzoek bent naar onoriginele muziek waarvan je ouders boos worden als je dat te hard aanzet, kan je beter maar met een grote boog om deze cd heen lopen.

Score: 40/100

<< The Peacocks - Gimme More Enemy Rose - Promises We'll Never Keep >>