Skaguitar - More Ska, More Guitar

18-05-08 18:48:27 / door satanicsurfers / band: Skaguitar / album: Skaguitar - More Ska, More Guitar (2008)

Skaguitar - More Ska, More Guitar

Skaguitar is een naam die ik eerder wel voorbij had zien komen, maar waar ik eigenlijk geheel onbekend mee was. Skaguitar bestaat uit het duo Gerben Rienk Visser en Bobbie van Houten. Gerben Rienk heeft jaren lang onderdeel uitgemaakt van Mark Foggo´s Skasters en Bobbie speelde eerder bij Rude Rich and the High Notes. In 2001 kwam Skaguitar met een mini-cd. Kennelijk is dit zo goed bevallen dat de mannen hiermee verder zijn gegaan en in 2007 besloten te stoppen met overige projecten en zich volledig te richten op het opnemen van deze plaat "More ska, more guitar".

De band- en albumnaam doen je vermoeden dat het duo de nadruk legt op ska en gitaar, maar dit valt reuze mee. Uiteraard is de gitaar als instrument nadrukkelijk aanwezig. Toch zijn de mannen erin geslaagd om een gevarieërde plaat op te nemen. Het merendeel van de plaat is intrumentaal en daar waar er zang aanwezig is zijn dit gastartiesten die hun bijdrage leveren. Zo zingt Maaike Lans van Karmakonga het nummer "Damn Right" en is Mark Foggo te horen tijdens "Becalmed".

Zoals ik al eerder aanhaalde is de plaat zeker niet eentonig. Zo opent de plaat met "Floating" wat eigenlijk gewoon een typisch ska-nummer is en 2 nummers verder luister je alweer naar het bijna loungy "Krokus".  Het langste nummer van de plaat is genaamd "I'm with you" en is ook gelijk het meest afwijkende nummer. Zo heeft dit nummer een dance-loop op de achtergrond draaien en is het tevens het enige nummer met een echte gitaar-solo.

Volledig onbekend met de muziek van het duo heb ik deze plaat leren kennen en ik ben redelijk onder de indruk. Ik verwacht dat na het uitbrengen van deze plaat er tevens meer kansen voor de mannen ontstaan om hun ding live te laten horen en ook hier ben ik benieuwd naar. Of we ook echt nog veel van Skaguitar gaan horen moet natuurlijk nog blijken, maar deze plaat zal het zeker goed doen op de hopelijk warme nazomeravonden in de tuin.

Score: 72/100

<< No Use For A Name - The Feel Good Record of the Year Dowzer - Concrete Smiles At Aisle Five >>