Real McKenzies - Off The Leash

19-09-08 14:42:00 / door pureandsimple / band: Real McKenzies / album: Real McKenzies - Off The Leash (2008)

Real McKenzies - Off The Leash

De één gruwelt er van en de ander kan maar geen genoeg krijgen van het schelle geluid van een van de domste instrumenten ooit bedacht: de doedelzak. Al meer dan 15 jaar doen de McKenzies hun ding, waarbij naast punkrock de doedelzak centraal staat, en alleen daarvoor buigt deze recensist diep. Het extreme tourschema, dag in dag uit jezelf laveloos zuipen en maar blijven gaan. Het leven van een McKenzie gaat zeker niet over rozen, en ik begrijp prima waarom er enorm veel bandleden door heen zijn gejast door de jaren heen. Nu mag de Fat Wreck catalogus dus wederom de sympathieke Canadese Schotten bijtekenen voor een release.

Ik heb nooit hoge verwachtigen van een McKenzies plaat, maar eigenlijk sta ik iedere keer weer verbaasd te kijken naar de kwaliteit die deze band levert. Tuurlijk zal iedereen die de band ooit gehoord of gezien heeft weten hoe het ongeveer klinkt, maar sinds de overstap naar Fat Wreck heeft de band een veel strakker en intenser geluid gecreëerd waardoor ze wat mij betreft bij de grote jongens uit de hedendaagse punkrock mogen scharen. Ook op Off The Leash bewijzen de mannen in kilt dat ze nog steeds in een half uurtje een puike bak dampende punkrock, met een prominente rol voor de doedelzak, vol kunnen spelen. Even simpel als ongeëvenaard stormen deze drinkebroeders door met hun kenmerkende geluid. Ik zal heel eerlijk toegeven dat, ondanks mijn vurige haat voor alles wat "doedelt", ik dit eigenlijk heel erg goed vind. Je leest het goed! Het mag dan wel niet mijn ding zijn en de bandleden mogen dan wel een stelletje stinkende alcoholisten zijn, maar deze band (en plaat!) is gewoon heel erg goed!

Score: 79/100

<< Razorblade - Music For Maniacs The Change - The Deer Moss Murders >>