10-10-08 22:03:00 / door jelleonparole / band: Warvictims / album: Warvictims - (2008)

Ik had al eerder kennisgemaakt met het Zweedse Warvictims, middels hun ‘D-beat destruction’ EP en de ‘Until man exists no more’ LP. Geen slechte platen, maar tot op heden hadden ze me nog niet echt weten te overtuigen. Op de een of andere manier was het het allemaal ‘net niet’, zonder dat ik daar overigens een duidelijke reden voor aan kon wijzen. Met het nieuwe ‘Lögnen om fredsavtalet’ krijgt de band een nieuwe kans om hun kunnen te bewijzen.

En ik moet zeggen, dat is ze gelukt! Met deze nieuwe release levert Warvictims een puike plaat af die ergens het midden houdt tussen Nuclear Death Terror en Dödsdömd. Waar de band op de eerste full-length de Zweedstalige nummers nog afwisselde met Engelstalige, zingt de band op deze nieuwe plaat uitsluitend in de eigen moerstaal. En ook al heb ik daardoor geen enkel benul waar ze in godsnaam over zingen (alhoewel de onderwerpen zich uiteraard laten raden), geeft het de muziek wel dat extra Scandi-sfeertje mee wat in mijn ogen een absoluut pluspunt is. Op het ene nummer trekt de band goed van leer en wordt er lekker snel en (soms iets té) monotoon op los gebeukt, om in het volgende nummer wat gas terug te nemen waardoor de Discharge invloeden ook meteen duidelijk hoorbaar worden. Op de myspace van Warvictims claimt de band echter juist niet door Discharge beinvloedt te zijn, maar dat zal wel een of andere ‘inside joke’ zijn. Werp één blik op het bandlogo en de link is immers snel gelegd (daarnaast spelen ze natuurlijk niet voor niets d-beat).

Uiteindelijk ben ik dus toch om en verwelkom ik Warvictims in de eredivisie der crust ende d-beat. Een èchte topper (brrr, wat een kutwoord) is het nog niet, maar ik zie deze band in de toekomst nog wel een klapper uitbrengen. Tenminste, als er een toekomst weggelegd is voor de band. Afgelopen zomer zou de band door Europa touren maar moest dit vanwege depressies en angstaanvallen van zanger Challe helaas annuleren. Momenteel heeft de band een ‘sabbatical’ genomen om zich te bezinnen op de toekomst, maar als ik de berichten op de website mag geloven ziet het er niet al te rooskleurig uit. Dat zou jammer zijn, want Warvictims heeft zeker potentie.

Score: 77/100

<< Bankrupt - Rocket To Riot City Die Nakse Bananen - Going Bananes >>