Batmobile & Peter Pan Speedrock - Cross Contamination, Split CD

11-12-08 18:49:00 / door pureandsimple / band: Batmobile & Peter Pan Speedrock / album: Batmobile & Peter Pan Speedrock - Cross Contamination, Split CD (2008)

Ondanks dat er flink wat jaartjes tussen de oprichting van beide bands zit hebben Peter Pan en Batmobile op muzikaal vlak een flink aantal overeenkomsten. Ik durf zelfs te stellen dat de psychobilly klanken van Batmobile een vrij directe invloed hebben gehad op mengelmoes genaamd speedrock die Peter Pan voortbrengt. Daarnaast kunnen de twee elkaar ook op tekstueel gebied, met onderwerpen als drankmisbruik, vrouwen etc., ook wel vinden. Zo is het idee van deze Cross Contamination -om elkaars nummers te coveren- zo gek nog niet.

Batmobile mag openen met vijf eigen versies van Peter Pan Speedrock klassiekertjes. De band klinkt misschien niet zo overdonderend en luidruchtig als haar Eindhovense broeders, maar voegt wel een lekkere, uiteraard tegen rockabilly aanhangende, groove toe aan de nummers. Dit geeft het geheel een extra swing dat bijzonder goed uitpakt voor de gekozen nummers. Het openen met het 3FM hitje Hellalujah! zet de juist toon die verder wordt voortgezet in Go Satan Go en Killerspeed. Cool dat ze ook mijn favoriete PPSR nummer Big Toy coveren. Deze is dan ook meteen favoriet van de Batmobile-zijde aangezien ik het oude werk het lekkerste vind. Ook de plaat van vorig jaar, Pursuit Till Capture, komt aan bod met het laatste nummer van de Batmobile zijde.
Een geslaagde eerste kant met als kleine smet dat er niet van de gelegenheid gebruik gemaakt is om wat ouder werk in het zonnetje te zetten. Dat kleinigheidje mag de pret overigens niet drukken.

Nadat Batmobile het goede voorbeeld heeft gegeven is het de taak aan Peter Pan om het nog eens dunnetjes over te doen. Het begint ietswat matig met Transsylvanian Express, maar de band herpakt zich meteen met een loodzware versie van Dead (I Want Them When They Are Dead). Ik ben niet bekend met het origineel, maar de logge groove nodigt uit tot heftig hoofdknikken. Daarna is het tijd voor het instrumentale nummer Dynamite. Ik ben niet zo'n groot fan van instrumentale rock'n'roll tracks, maar het gierende gitaargeluid van gitarist Peter van Elderen rechtvaardigt ook deze keuze verder zonder enige twijfel. Shoot Shoot, van het geniale Bail Was Set At $6000000, gaat wat mij betreft er met de kroon vandoor wat betreft de beste PPSR-cover met afsluiter Mission Impossible, van de debuut langspeler Bambooland, in z'n kielzog.
Ik ben sinds jaar en dag groot fan van de rock'n'roll machine uit Eindhoven en ze kunnen in mijn ogen ook weinig verkeerds doen. Toch was die eerste coverplaat niet echt een geweldig succes te noemen. Ik was even bang dat covers niet echt hun ding zou zijn, maar deze keer stellen ze me zeker niet teleur. Een tof projectje met dito uitvoering.

Score: 76/100

<< Trashcat - Too Much Ain't Enough Nitro17 - Onto The Other Side >>