Slapshot laat zien hoe het moet

15-12-08 12:23:00 / door pureandsimple / band: Slapshot / concert: 14-12-08 - Slapshot, energy, all for nothing - Baroeg - Rotterdam

Slapshot laat zien hoe het moet

Het in Boston opgerichte Slapshot bestond al toen menig punx.nl-bezoeker nog geboren moest worden. Veel hardcore bands komen en gaan, maar deze band is in mijn optiek altijd gebleven. Daarmee doel ik niet op het feit dat Slapshot niet zou hebben meegedaan aan het stoppen en weer bij elkaar komen, want ook zij hebben dat trucje meermaals uitgehaald, maar meer op het feit dat de band muzikaal, hoe simplistisch het ook moge zijn, duidelijk de tand des tijd heeft weerstaan.
Deze keer zijn ze op een korte tour door Europa samen met Energy, ook uit Boston, en het Nederlandse All For Nothing. De caravaan eindigde 14 december in de Rotterdamse Baroeg waardoor ik voor het eerst sinds mijn eerste bezoekje een paar jaartjes terug One Man Army, Agent Orange en US Bombs weer eens in het Rotterdamse jongerencentrum te vinden ben. De zaal. waar ik toen der tijd niet zo'n hoge pet van op had, blijkt prima opgeknapt te zijn en ook het geluid is stukken beter dan dat ik me kan herinneren. Daarnaast is er Hertog-Jan op de tap en dat is natuurlijk ook een plus.
Als de zaal al snel na opening vult met een hoop oudere hardcore boeren en dames die je nog niet met een roestige stok een veeg zou willen geven heb ik een oprecht 'ouderwetsch' hardcore gevoel. Dat beloofd veel goeds voor de show!

Ik denk dat tijdens de tour All For Nothing en Energy meermaals stuivertje gewisseld hebben voor de openingsspot. Vandaag heeft Energy de twijfelachtige eer om de aftrap te volbrengen. Het publiek, wat ondertussen toch in redelijke mate naar binnen is komen stampen, lijkt weinig onder de indruk. Dat is enerzijds ook logisch gezien het muzikaal uit een ander vaatje tapt als het legendarische Slapshot. Deze stadsgenoot mixt een beetje oude AFI met oude Ignite, maar dan allemaal nét niet. Op plaat klinken metname de vocalen van zanger Tank ijzig iel en dun. Ook live zit er weinig kracht achter zijn stem, maar moet ik hem wel toegeven dat nagenoeg hetzelfde klinkt als op plaat. Ook de nummers op zich zijn weinig interessant en afwisselend om de bezoekers positief te verrassen en een Misfits covertje ergens aan het einde van de set kan daar helaas geen verandering in brengen.

Daarna is het tijd voor de thuiswedstrijd van All For Nothing. WTF-baas Tim gaat even kijken hoe 'zijn' band het doet terwijl wij zijn distro (en de bar) goed in de gaten houden. De band heeft er duidelijk nog zin in de laatste dag van de korte tour en zet haar beste beetje voor. Met het toffe Solitary heeft de band al bewezen dat ze zichzelf staande kunnen houden in een platenkast van Comeback Kid en No Turning Back-adepten en ook live komt het prima uit de verf. Het ondertussen in de setlist vastgeroeste New Direction van Gorilla Biscuits blijft altijd een aangenaam momentje, maar ik kijk ondertussen al wel reikhalzend uit naar Slapshot.

Na een korte soundcheck en wat grapjes van de altijd goedlachse Jack 'Choke' Kelly kan het feest dan eindelijk losbarsten. Helaas blijft het redelijk rustig, zeker in vergelijking met de geniale show van een tijdje terug in Eindhoven, maar nummers als Olde Tyme Hardcore en Step On It zetten de mannen vooraan toch nog in beweging. Ik moet toegeven dat ik met mijn duffe zondagmiddaghoofd ook weinig zin heb om keihard los te gaan.
Muzikaal is Slapshot nog altijd supersimpel en brengen ze vooral veel van hetzelfde, maar wat ontzettend gaaf blijft deze band toch! BOAH! Een grote plus is het feit dat er best veel van 16 Valve Hate, Step On It en Olde Tyme Hardcore wordt gespeeld, maar ik mis wel een beetje de verrassingen in de setlist. Tof dat ondertussen ook het nieuwere werk in de set zich staande houdt, maar het kan eigenlijk niet dat er maar één nummer van Sudden Death Overtime wordt gespeeld. Als de band terugkomt voor twee toegiften krijgen we nog Stars 'n Stripes klassieker Shaved For Battle en uiteraard Slapshot's eigen Bro Hymn: Hang Up Your Boots. Beide eigenlijk overbodig in mijn optiek, maar zeker over die laatste zullen voldoende mensen anders denken.

Uiteindelijk was het een supertoffe middag en was Slapshot weer subliem. Toch moet ik toegeven dat het van de ongeveer 10x dat ik deze band gezien heb toch wel één van de minste shows was, maar zelfs op een slechte dag is Slapshot beter dan 95% van alle andere hardcore bandjes. En natuurlijk blijf ik het jammer vinden dat ik weer geen Blast Furnace te horen krijg of, het toch wel wat vaker in de set verstopte, Battered van diezelfde plaat. En ook is het jammer, maar niet geheel onlogisch, dat het werk van Unconsciousness nauwelijks gespeeld wordt. Toch zal ik er volgende keer weer gewoon bij zijn. Wellicht krijgen we volgende tour, aangezien ze aankondigden volgend jaar weer terug te komen, wel een muzikale verrassing? Wie durft er in te zeten op die Jefferson Airplane cover?!!