Maybee - Don Quijote

15-12-08 20:36:00 / door kc78 / band: Maybee / album: Maybee - Don Quijote (2008)

Maybee - Don Quijote

Door een overvol bureau en eveneens overvolle agenda kwam ik er laatst met de grote winterschoonmaak achter dat er nog een plaat ter recensie op mij lag te wachten. Hoog tijd werd het dus om het al in september verschenen “Don Quijote” van het Rotterdamse Maybe eens onder de loep te nemen.

“Don Quijote” is de eerste full-lenght van het in 2002 als trio begonnen vijftal. De heren; Roy, Luke, Martin, Nick en Remco laten horen dat de band inmiddels een uitstekend geoliede punkrock machine is. Gezien de voorprogramma’s waarin de mannen al “acte de presence” hebben mogen geven en een release party in het overvolle Waterfront kun je zeker stellen dat de mannen al een redelijke reputatie hebben opgebouwd. Het podium werd ondermeer al gedeeld met The Explosion, Chixdiggit en Vanilla Sky.

Waar je een tiental jaar geleden maar een paar goede bands kon noemen die de Neder punkrock op de kaart wisten te zetten zit de scène de laatste jaren geweldig in de lift. Maybe is daar zeker ook geen uitzondering op. De melodieuze punkrock met een vleugje emo ligt zeer aangenaam in het oor. Inspiratie van de heren is terug te vinden in de sound van skatepunkveteranen en meesters van de melodieuze punkrock Lagwagon en No Use For a Name. Tegelijkertijd hoor je in ook veel invloeden terug van de meer recentere uitgaven van ondermeer Fall Out Boy en een vleugje A Wilhelm Scream.

Muzikaal en vocaal gezien is de band zeker al vergevorderd te noemen. Frontman Roy beschikt over een gouden stemmetje die iets weg heeft van Matt Pryor van The Get Up Kids. Van achter drum en gitaar wordt ook met enige regelmaat mee gezongen en mee gescreamed. Als ik dan echt een aanmerking op het album moet maken kan het alleen maar zijn dat de luisteraar zich tevreden moet stellen met maar 9 tracks. “Timing my Regrets” en 20 Days Ago”wil ik dan nog wel even naar voren schuiven als meest in het gehoor springende nummers. De andere nummers zitten daar kwalitatief overigens niet veel ver van af. De heren hebben vermoedelijk op kwaliteit en niet op kwantiteit hun keuze bepaald. Een gedachte die ik zeker kan volgen omdat er op dit album geen enkele “filler” te vinden is.

Een voornemen voor 2009 zal zo aan het eind van het jaar zeker wezen dat ik mijn bureau iets vaker zal doorspitten. Wie weet vind ik dan nog meer van dit soort juweeltjes en kan ik deze band nog op tijd voordragen als “de ontdekking” van 2008.

Score: 83/100

<< Strike First - Gospels For The Deceived Los Difuntos - Born And Raised In East L.A. >>