Bruce Springsteen - Working On A Dream

25-01-09 00:18:00 / door mano-revolver / band: Bruce Springsteen / album: Bruce Springsteen - Working On A Dream (2009)

Bruce Springsteen - Working On A Dream

Ik mag mijn ouders eigenlijk wel dankbaar zijn dat rock muziek me met de paplepel is ingegoten, ik heb hierdoor fantastische concerten meegemaakt (zo stond ik op mijn 9e al te genieten van Bon Jovi live in Ahoy, Rotterdam) en zo was de drempel om naast rock muziek ook hardere subgenres zoals metal en punk te gaan beluisteren een stuk lager gelegd. En als je rock muziek luistert mag natuurlijk één van de grootste in het genre niet ontbreken, in die tijd had mijn vader die grote ‘Live 1975 - 1985’ box (weliswaar op cd) en nummers als ‘Hungry Heart’, ‘Because The Night’ en natuurlijk ‘Born In The USA’ draaide ik toen al helemaal grijs. De liefde voor The Boss zijn muziek is met de jaren alleen maar groter geworden en ik was dan ook zeer verheugd over het feit dat vrij snel na ‘Magic’, dat eind 2007 uitkwam, een vervolg zou komen. Ik heb het natuurlijk over ’Working On A Dream’ dat vrij onverwachts afgelopen vrijdag uitkwam terwijl de release voor aanstaande maandag geplanned stond…

Uiteraard had ik ‘Working On A Dream’ al ruim twee weken op een minder legale manier in mijn bezit en wanneer je dan het uiteindelijke product in je handen krijgt voelt het goed dat er veel aandacht is besteed aan de verpakking en extra materiaal. Zo is het nieuwe album van Bruce Springsteen voorzien van een bonus dvd waarbij exclusief beeldmateriaal te zien is van hoe het nieuwe album tot stand is gekomen en is het geheel gehuld in een luxe, oversized, digipack. Misschien wat onhandig voor in de cd rekken, maar bijzondere muziek moet niet alleen gehoord maar mag ook gezien worden naar mijn mening.

Want ook dit keer staat ‘Working On A Dream’ weer bol van speciale en prachtige nummers die zeer integer en ingetogen gebracht worden. Opener ‘Outlaw Pete’ neemt met zijn opbouw en speelduur van acht (!) minuten direct al epische proporties aan zonder ook maar één seconde te vervelen. Ik ben verbluft door het openingsnummer en raak in een roes die uiteindelijk ruim 51 minuten zal duren. Typische Springsteen nummers zoals het inspirerende titelnummer ‘Working On A Dream’, het voor elke man herkenbare ‘Queen Of The Supermarket’, het magnifieke ‘The Last Carnival’ en het geweldige, tevens het Golden Globe winnende, ‘The Wrestler’ komen allen voorbij. Door slechts deze nummers op te noemen doe ik de overige acht nummers te kort. The Boss ontroerd met zijn nog altijd zeer karakteristieke en emotionele stem en ook zijn geweldige E-Street Band komt subliem uit de verf. Ik heb dan ook niets anders dan lof over voor deze plaat, oude fans zullen opnieuw genieten en met de aanstekelijke singels ‘My Lucky Day’ en het ’Working On A Dream’ zullen ongetwijfeld ook weer nieuwe luisteraars gewonnen worden.

Ik hoop dan ook van harte dat Bruce Springsteen de komende tijd weer genoeg inspiratie opdoet om opnieuw vrij snel met een opvolger van ‘Working On A Dream’ te komen. De beste man is op dreef en stijgt ondanks zijn 59 jarige leeftijd naar ongekende hoogte. Voorlopig is het genieten geblazen van Springsteen’s dertiende studio album, vierentwintigste release en de aankomende tournee waarbij uiteraard ook Nederland weer zal worden aangedaan. Hulde!

COLUMBIA RECORDS

Score: 95/100

<< American Werewolves - The Lonely Ones Defeater - Travels >>