Nashville Pussy + Supersuckers in de WATT

10-02-09 13:51:00 / door pureandsimple / band: Nashville Pussy / concert: 31-01-09 - Nashville Pussy + Supersuckers - Watt - Rotterdam

Ondanks dat de show verplaatst is naar de WATT lijkt het geen impact te hebben op het aantal mensen wat naar de show toekomt. Uitverkocht is het volgens mij niet, maar gezellig druk mag het zeker genoemd worden. Er is een duidelijke zaterdagavond-vibe waarbij drank, gezelligheid en rock’n’roll centraal staan. Altijd goed dus.
De geluidsmensen van de WATT laten deze avond horen hoe een goede rock’n’roll show moet klinken. Het mag wellicht een tandje harder, maar alleen een kniesoor die daar op let. Wat betreft het geluid is het enige nadeel, maar dat heeft niets met deze show te maken, dat achter in de zaal (op de trap) het geluid compleet wegwaait. Maar gezien er ondanks het vele nog genoeg plek vrij is om in de zaal te staan hoeft dat geen probleem te zijn. Tof dat deze line-up met drie shows in Nederland gewoon een volle zaal weet te trekken in Rotterdam.

Toen in 1998 Let Them Eat Pussy uitkwam stond de band uit Atlanta Georgia binnen Europa qua populariteit al ver boven een band als de Supersuckers. Daarom sta ik ook vol verbazing te kijken dat niet Nashville Pussy, maar Supersuckers mogen headlinen. Een goede beslissing an sich, maar toch wel verbazingwekkend. Ik hoor in de rij, waardoor we de eerste twee nummers missen, dat wel meer mensen ontevreden zijn over de keuze van de WATT. Zeker ook gezien Nashville Pussy juist beter en beter is geworden met de laatste platen en dat de ‘Suckers rond de millenniumwisseling haar beste werk heeft uitgebracht. Maar uiteindelijk is het een type avond waarop bier en rock’n’roll centraal staan. Echt heel moeilijk wordt er dan ook niet over gedaan. Opener of niet, de zaal heeft er duidelijk zin in. Klappers als Come On, Come On en oudgedienden Go Motherfucker Go worden gezien de wilde publieksparticipatie uitermate positief ontvangen. Ook het nieuwe werk van From Hell To Texas doen het groepje beschonken brulboeien naast mij het idee geven dat zij keihard om ‘tietuh’ te moeten schreeuwen. Een kwaliteitskenmerk binnen de rock’n’roll. Ruyter Suys zal wel wat meer dan dat naar haar hoofd hebben gekregen sinds de oprichting van de band en ook manlief Blaine Cartwright zal er niet zenuwachtig van worden. De band rockt als de ziekte en als zij moe, bezweet en onder het bier van het podium afstappen gebeurt dat dan ook onder luid applaus van het aanwezige publiek. Ook wil ik nog even toevoegen dat ik de cowboyhoed van frontman Blaine enorm goed trok.

Dan is het tijd voor de tweede, en laatste, band van de avond: The Supersuckers. Om niet onder te doen voor de Pussies trapt de band af met een hoop snelle nummers waarna wordt overgeschakeld naar de nieuwe nummers van Get It Together. Paid, waarvan de single vorige Europese tour al uit was, blijft een ongelofelijk sterk nummer maar ook She Is Leaving en Breaking Honey’s Heart zijn geweldige nummers. Ook de ietswat mindere nummer van de plaat zoals Something Good For You klinken live prima. Verder tapt de band vooral uit het vaatje van The Evil Powers of Rock’n’Roll en Motherfuckers Be Trippin’ wat ook zonder twijfel het beste werk is. De fans van het eerste uur missen een hoop ‘klassiekers’, maar weten ondertussen wel waar het zwaartepunt ligt in de setlist. Ook is het goed om te zien dat de akoestische periode van de band, met zelfs nog een nummer van Eddie Spaghetti’s soloplaat, een prominente plek in de set heeft verkregen. Must’ve Been High mag dan al ruim 10 jaar geleden uit zijn gekomen, maar er zijn nog voldoende fans die nummers als Dead In The Water uit volle borst mee weten te brullen. Uiteindelijk lijkt de keus om de Supersuckers  te laten headlinen de juiste en gaat iedereen halfdronken en voldaan naar huis.